Skibskredit takker nej til kapitalfonde
Landets store pengetank for skibsfinansiering Danmarks Skibskredit vil ikke samarbejde med kapitalfonde, som udnytter shippingkrisen til at score en hurtig gevinst på køb og salg af skibe, skriver Børsen.
Især når det gælder tankskibe er, der alt for mange skibe på verdenshavene – og endnu flere er på vej fra værfterne, bestilt af kapitalfondene.
Det er i vidt omfang aggressive kapitalfonde, der udnytter shippingkrisen til at købe billige og angiveligt mere energieffektive skibe for blot at sælge dem videre med fortjeneste, når markedet vender.
Men det har ødelæggende konsekvenser for den etablerede rederibranche, mener Danmarks Skibskredit, som har udlån for 45 mia. kr. til rederier over hele kloden.
-Vi vil ikke være med til at yde finansiering til disse meget spekulative selskaber, som opstår, fordi en kapitalfond skal placere en kapitalmængde for en kortere periode. Den måde visse kapitalfonde investerer i shipping er kortsigtet og problematisk og kan forlænge krisen for en del af de rederier, som i forvejen har det svært, siger adm. direktør Erik I. Lassen, Danmarks Skibskredit blandt andet til Børsen.
At kapitalfondene er kommet på banen på shippingmarkedet, skyldes nok, at bankerne er blevet mere tilbageholdende med udlån til branchen.