Transportministerens udmeldinger er dobbeltmoral!
.
Som det har været at læse i de sidste uger i medierne, har vor nye transportminister Pia Olsen Dyhr sammen med SF politisk ordfører Jonas Dahl indledt en direkte hetz mod de danske transportvirksomheder.
Det lyder så pænt, men er desværre så hult, når transportministeren gang på gang giver udtryk for, at hun vil gøre alt for at bevare danske arbejdspladser. Ja endda øge dem, ved at bekæmpe udenlandske aktører i det danske transportsystem.
En ting skal slås helt klart fast. Jeg går også ind for, at alle ulovligheder og overtrædelse af gældende lov skal straffes på behørig vis og i forhold til overtrædelsens karakter.
Det er desværre ikke det transportministeren ligger op til. Ministeren ligger op til, at ikke bare udenlandske men også danske transportudøvere og deres medarbejdere, skal have bødestigninger på 400 procent ud fra et allerede forholdsvis meget højt bødeniveau.
Dette er fuldstændig hen i vejret og virker modsat.
Når transportministeren i Danmark indfører specielle og helt vanvittige straffe og restriktioner, som ikke forefindes i andre EU lande, så kan transportministeren ikke forvente, at danske transportører og medarbejdere bliver på danske nummerplader og danske ansættelser.
Det transportministeren her reelt ligger op til, er yderligere et skub i retning af, at der kommer endnu flere udenlandske biler på de danske veje, idet danske transportfirmaer vil omregistrere bilerne til udlandet.
For selv om udenlandske vognmænd og deres medarbejdere selvfølgelig er omfattet af samme bødeforlig, så er der efterhånden så mange andre forhold og rammevilkår i det danske transportsystem - end det transportministeren her ligger op til - som bare gør det endnu mere surt at drive et dansk transportselskab.
Transportministeren skulle bruge kræfterne på at lave nogle effektive kontrolsystemer, som vil være væsentlig mere forbyggende end når man for bagatelagtige overtrædelser, som glemt dato, bilnummer o.l. får bøder på flere tusind kroner.
Transportministeren påfører det rent nationale transportsystem ringe vilkår og høje omkostninger.
Så kære transportminister, stik endnu engang fingeren i jorden og tal med transporterhvervets organisationer om, hvad der yderligere effektiv kan gøres af kontrolsystemer forud for bødestigninger på 400 procent.