Ny moms-praksis tynger søfartens konkurrenceevne
Skibsmæglere utilfredse med havnenes nye praksis med opkrævning af moms på havneafgifter m.v.
Det fleste danske havne har – ifølge Danmarks Skibsmæglerforening – siden 1. september opkrævet moms på skibsafgifter – uanset om skibet sejler i national eller international fart. Det sker efter anbefaling fra de kommunalt ejede erhvervshavnes brancheorganisation Danske Havne.
Den nye praksis vækker ikke begejstring blandt Skibsmæglerforeningens medlemmer og foreningens sekretariat mener da også, at opkrævningen af moms på skibsafgifter m. m. er er i strid med reglerne.
Der henvises her til Momslovens §34, hvor det anføres at ydelser til skibe i udenrigsfart fritages for moms.
»Dette har været situationen i mange år (vel siden begyndelsen af 1960-erne) og er også gældende i de andre EU-lande. At havnene nu pludselig beregner moms for skibsafgifterne (og nogle også for isafgifter, lodsning mv.) er medvirkende til at maritime transporter bliver dyrere, at der kommer yderligere administrativt bøvl og at det generelt bliver endnu vanskeligere at fremme maritime transporter,« skriver foreningen.
Møde med SkatDanmarks Skibsmæglerforening deltog 29. oktober 2013 i et møde med Skats Juridiske Afdeling i København. Under mødet blev Skat orienteret om procedurer, de forskellige parters roller, samarbejdsformer etc.
Ifølge Skibsmæglerforeningen var indtrykket efter mødet, at Skats medarbejdere viste forståelse for problemet, men at Skat ikke gav nogen vurdering ved mødet.
»Ved slutningen af mødet oplyste SKAT, at de ville overveje sagen yderligere og derefter vende tilbage til erhvervet. SKAT forventer, at de kan meddele resultatet af deres overvejelser
efter en sagsbehandlingstid på 30 dage. Vi forventer derfor, at vi kan orientere medlemmerne yderligere omkring månedsskiftet november/
december 2013,« oplyser Danmarks Skibsmæglerforening.