23948sdkhjf

ITD: Bødeforhøjelser rammer danske vognmænd

Torsdag førstebehandler Folketinget et lovforslag, der vil sætte bøderne i vejret for overtrædelser af transportens markedsregler i Danmark.

Torsdag førstebehandler Folketinget et lovforslag, der vil sætte bøderne i vejret for overtrædelser af transportens markedsregler i Danmark.



Lovforslaget udspringer af diskussionerne om udenlandske lastbilers indenrigskørsel i Danmark.

Det er imidlertid ikke kun de udenlandske lastbiler, der kan se frem til højere bøder. For at sikre Danmark imod eventuelle beskyldninger om international konkurrenceforvridning har Trafikstyrelsen benyttet lejligheden til samtidig at skrive bødeforhøjelser ind i forslaget for overtrædelser af den danske godskørselslov.

Et gedigent selvmål

Det betyder, at danske bus- og lastbilvognmænd endnu engang kan se frem til at få strammet bødeskruen, til trods for at de allerede én gang har fået justeret bøderne i vejret inden for det seneste års tid. Der er tale om generelle forhøjelser på op til et par hundrede procent. Kravet om højere bøder til udlændingene rammer dermed de danske vognmænd som en boomerang. Det mener ITD.

- Ønsket om de højere bøder kommer fra et par organisationer, hvis gentagne og højlydte svar på den udenlandske konkurrence i det indre marked er god gammeldags protektionisme. De må sidde med en sær smag i munden nu, hvor deres lobbyindsats reelt kan betyde, at deres egne medlemmer får strammet bødeskruen endnu engang. Det ligner et gedigent selvmål, siger Poul Bruun, der er erhvervspolitisk chef i ITD.

- Man kan anføre, at spørgsmålet om bødestørrelser jo er uvæsentligt for de vognmænd, der undlader at overtræde reglerne, og det er heldigvis også langt de fleste. Problemet er bare, at proportionerne for længst har forladt debatten om de udenlandske lastbilers kørsel i Danmark, og derfor er de bøderammer, der nu lægges op til, også helt ude af proportion, siger Poul Bruun.

Han peger blandt andet på, at et forkert udfyldt fragtdokument ifølge lovforlaget vil medføre en bøde på 5.000 kr. Det samme gælder, hvis chaufføren har glemt at medbringe sin kørselstilladelse i bilen – også selv om dokumentet kan tilvejebringes, og alle relevante tilladelser er i orden. Er der flere fejl i dokumentationen, dobles bøden på de 5.000 kr. op i forhold til antallet af fejl.

- Banale fejl og forglemmelser bør ikke kunne udløse så store bøder, uanset om bilen er dansk eller udenlandsk. En advarsel eller en langt mindre bøde bør være en del af paletten. Men den skingre form, som debatten om udlændingene har haft, har helt blæst disse fair og rimelige trin ud af bødestigen, beklager Poul Bruun.

Proportioner efterlyses

Han understreger, at ITD støtter op om høje bøder for alvorlige overtrædelser af markedsreglerne. Men han savner generelt rimelige proportioner i de bødesatser, der lægges op til.

- Den udenlandske lastbil, der en enkelt gang kommer til at køre en indenrigstur for meget, straffes ifølge forslaget med den højeste bødesats på 35.000 kr. Det forekommer besynderligt, at man ikke gemmer den højeste sats til den lastbil, der gentagent og systematisk overtræder reglerne, siger Poul Bruun.

- Vi skal passe på, at vi ikke kriminaliserer selve det at køre med lastbil i iveren efter at lægge begrænsninger ud for udlændingene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062