23948sdkhjf

Europas største klimavindtunnel

Scania har netop indviet Europas mest avancerede klimavindtunnel for tunge køretøjer, placeret på Scanias Tekniske Centrum i Södertälje ved Stockholm. Med den tester Scania lastbiler og busser i fuld størrelse under de mest krævende vejr- og vindforhold.

Scania har netop indviet Europas mest avancerede klimavindtunnel for tunge køretøjer, placeret på Scanias Tekniske Centrum i Södertälje ved Stockholm. Med den tester Scania lastbiler og busser i fuld størrelse under de mest krævende vejr- og vindforhold.



Den nye vindtunnel er en investering på 400 mio. sek., og dermed er Scania mindre afhængig af udendørs feltprøver og testkørsler under forskellige klimaforhold – fra arktisk kulde i det nordlige Skandinavien til tropisk varme i det sydlige Spanien.

Scania kan desuden skabe et kontrolleret miljø til forsknings- og udviklingsarbejde og dermed forkorte udviklingstiden for nye lastbiler og busser.

Harald Ludanek, Executive Vice President i Scania og chef for forskning og udvikling:

- Vores nye klimavindtunnel hjælper os med at udvikle endnu mere avancerede køretøjer med forbedret brændstoføkonomi og reduceret miljøbelastning. Når vi gennem avanceret design kan reducere virkningen af sne, regn og snavs på vores køretøjer i drift, vil Scanias kunder og chauffører desuden opnå et bedre førerhusmiljø og øget trafiksikkerhed.

Arktisk kulde og tropisk varme

Klimavindtunnellen simulerer temperaturer mellem -35 og +50° C samt luftfugtighed fra 5 til 95 pct. Klimasystemet er forsynet med små snekanoner, der kan producere forskellige typer sne og is. Sneen kan erstattes med regn af forskellige intensitet, og selv dråbestørrelsen kan justeres. Ved at tilføje et fluorescerende kemikalie til vandet er det muligt med UV-belysning at se, præcis hvor regnvand og snavs rammer under kørslen.

I klimatunnellen er testkøretøjerne placeret på ruller, så teknikerne kan simulere kørsel med op til 100 km/t. Her kan enkeltkomponenter testes for modstandskraft mod gentagne varme- og kuldepåvirkninger, hvordan regnvand og snavs løber af førerhuset, chaufførens udsyn i regn og sne, isdannelse på for- og sideruder, vindstøj inde og udenfor førerhuset, samt hvordan opsprøjtet snavs sætter sig på køretøjerne.

Luftdyse på 13 kvm.

Den nye klimavindtunnel har til huse i en selvstændig, 25 meter høj bygning. Opførelsen blev påbegyndt i 2011 og afsluttet i starten af 2013, hvorefter Scania indledte omfattende tests af de komplekse klima- og vindsystemer.

Den enorme luftdyse, der sørger for fartvind på op til 100 km/t omkring testkøretøjerne, har en diameter på hele 3,75 meter og et areal på 13 m² og forsynes med luft af en enorm blæser på taget af bygningen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064