Vogntog med dårlige dæk låses fast
Norske myndigheder trætte af udlændinge, der stikker af.
Statens Vegvesen i Agder, Norge, de norske vognmænds organisation NLF og det norske politi har lagt en ny strategi for at hindre, at chauffører i lastvogne med dårlige dæk, som har fået køreforbud, ikke stikker af fra bøderne.
Løsningen er fuld stop via en hjullås, skriver NLF i en netop udsendt meddelelse.
Torsdag klokken tolv kom tilladelsen fra Statens Vegvesen (SVV) i Agder.
Dermed kan kontrolpersonalet anvende hjullås i vinter på vogntog, hvor der er dårlige dæk. I første omgang er det et pilotprojekt i Vest-Agder. Hensigten er at forhindre, at chaufførerne blæser på køreforbuddet og stikker af før bøderne er betalt, noget som SSV har oplevet mange gange.
Ønske i lang tidDen norske avis Fædrelandsvennen omtaler i dag projektet.
Til Fædrelandsvennen siger bestyrelsesmedlem i NLF Vest-Agder, Steinar Solberg, at han er positiv over for en strengere ordning for tunge køretøjer. Useriøse transportører – som i udgangspunktet ikke bare er dårlig udstyret med dæk, men som også stikker af fra konsekvenserne, er ødelæggende for hele erhvervet.
Nu kan SVV i Agder stille vogntog med dårlige dæk op på en opsamlingsplads og sætte hjullås på det første og det sidste i rækken.
Anvendelse af hjullås for fysisk at tilbageholde uegnede vogntog er noget, som NLF har foreslået i gennem lang tid. Der findes mange eksempler på, at useriøse udenlandske transportører stikker af eller forsøger at stikke af, fra regningen.
Senest i går aftes meldte Haugesund avis om et udenlandsk vogntog, som to gange forsøgte at stikke af fra kontrol og bod. For en lille måned siden forsøgte en estisk chauffør at stikke af fra et kørselsforbud, efter at han var blevet tvunget af sin chef til bare at køre, skriver Avisa Norland.
Dækkene skal opfylde kravene til vinterkørsel og tilstrækkelig mønster for at kunne anvendes i Norge (Arkivfoto)