Sydøstjysk entreprenørfirma får leveret speciel kranopbygning
Kranvogn med både værksted og pumper leveret til Sydøstjysk entreprenør.
Entreprenørfirmaet Østergaard A/S i Vejle har netop taget deres første kranbil i brug. Det er ikke en helt traditionel lastbil med lad og kran. I mellem førerhuset og kranen, er der placeret en 7 meter lang lukket kasse, hvor der forrest er et værksted, i midten en stor vandtank og bagerst en højtrykspuler, samt pumper.
Chassiset er en MAN TGS 35.440 8x4-4 BL (triplebogie-chassis) med M førerhus og kranen er en HMF 4020-K3 med bl.a. 2500 kg spil. Kranen har en rækkevidde på 10,1 meter, hvor den løfter 3460 kg., og er udstyret med spil, da lastbilen ofte holder i vejkanten og løfter rør langs grøften. Dette skal fremover gøres med kranen i stedet for hver gang at anvende en gravemaskine.
Kranen er leveret med den nye radiostyring, hvor der er infocenter/display, så alle vigtige informationer fra kranen kan aflæses af kranføreren, hvor han arbejder, og samtidig er det med til at give det store overblik over løfteopgaverne.
Der er kontinuerligt krøj på kranen, 15 grader overknæk i ledet mellem armene, dobbelt Power Plus ledarmsystem og 2 ekstraventiler med slangeføring i slangebakker.
Stabilitetssikringssystemet EVS giver kranføreren mulighed for 100 % løftekapacitet, selvom støttebensbommene ikke er kørt helt ud. Som noget helt specielt har HMF leveret kranen med ”Anti Cabin Crash” således kranføreren på ingen måde kan ramme ind i kassen uanset hvilken armstilling kranen er i.
På gearkassen har MAN leveret et dobbelt kraftudtag til at trække højstrykpumperne, samt udstyr i kassen, mens der på motoren er monteret kraftudtag til kranen.
MAN i Kolding har leveret lastbilen, mens Hedensted Ladfabrik har påbygget og indrettet kassen og HMF i Galten har stået for kranmontering, samt tilhørende kranopbygning, der er solgt af Jacob Bøje.