Femern: EU-støtte til tysk jernbanestrækning
EU vil nu via TEN-T programmet støtte et forstudie til en ny jernbanelinje mellem Hamburg og Bad Oldesloe med 14,6 mio. euro svarende til ca. 110 mio. kr.
Jernbanestrækningen er på 48 km, og den bliver en del af Femern korridoren og dermed også den store europæiske Skandinavien-Middelhavs transportkorridor. Det betyder, at den nye strækning sammen med opgraderingen af Femern Bælt forbindelsens landanlæg mellem Lübeck og Putgarden vil medvirke til yderligere at styrke jernbanekorridoren mellem Hamborg og København.
Det nye jernbanespor vil øge effektiviteten og kapaciteten på strækningen, og det vil kunne give flere tog til tiden. Overordnet set bidrager det også til målsætningen om, at flytte mere trafik fra vej til bane og dermed reducere CO2 udledningen. For Hamborg vil den nye jernbanelinje også være en gevinst i forhold til den øgede transport og den nye forsyningsmæssige situation, der opstår som konsekvens af den faste Femern forbindelse.