23948sdkhjf

Grænsebommen gik ned

Kommentar af chefkonsulent Rune Noack, DI Transport.
Kommentar af chefkonsulent Rune Noack, DI Transport.

Sidste år kørte 15.000 modulvogntog over Øresundsbroen. Det vil dele af Europa-Parlamentet have sat en stopper for.

De 25 meter lange og op til 60 tons tunge lastbiler er lovlige i både Sverige og Danmark, så det virker jo naturligt at benytte dem til transport mellem Danmark og Sverige. Men med et nyt EU-forslag i hånden vil Europa-Parlamentet smække grænsebommen ned.

Det er ellers ikke mere end to år siden, at Europa-Parlamentet opfordrede EU-Kommissionen til at komme med et forslag, der skulle åbne op for modulvogntog i EU. Begrundelsen var, at modulvogntog var mere energieffektive.

Erfaringerne fra modulvogntog i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Holland har da også været meget positive. Derfor skrev en samlet transportbranche og industrien fra de respektive lande i sidste uge til Europa-Parlamentets transportudvalg for at gøre opmærksom på fordelen ved modulvogntog.

Vi har kastet os aktivt ind i den sag, fordi vi ikke ønsker grænsebomme og begrænsninger for transporten, men i stedet et fælles europæisk transportmarked til gavn for transportbranchen. Det giver ingen mening, at danske lastbiler må køre over Storebæltsforbindelsen, men ikke over Øresundsbroen når f.eks. både Danmark og Sverige tillader større og længere lastbiler.

Konsekvenserne for transportbranchen er skræmmende. 15.000 modulvogntog skal erstattes med 22.500 almindelige 18,75 m. vogntog. Og hvis totalvægten også tvinges ned til EU-minimum på 40 tons for grænseoverskridende transport, så skal vi til at hælde 14.000 liter mælk, foderstof eller brændstof ud af tanken på et almindeligt vogntog for at få lov til at krydse Øresundsbroen.

Det vil øge brændstofforbruget og dermed CO2-udslip og luftforurening samt øge transportomkostninger for dansk erhvervsliv betragteligt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063