23948sdkhjf

NLA: Opgør med myter om modulvogntog

De gode erfaringer med de lange modulvogntog på 25,25 m blev i dag flaget for interesserede parlamentarikere fra Europa-Parlamentets transportudvalg.

De gode erfaringer med de lange modulvogntog på 25,25 m blev i dag flaget for interesserede parlamentarikere fra Europa-Parlamentets transportudvalg.



NLA – Nordic Logistics Association – havde nemlig taget initiativ til et tidligt morgenmøde i Bruxelles – kort før Parlamentets transportudvalg skulle drøfte Kommissionens forslag om revision af reglerne for vægt og dimensioner i EU.

I mødet deltog vognmandsorganisationerne TLN fra Holland og SKAL fra Finland.

Myter og usandheder

-Formålet var at fortælle medlemmerne af Parlamentet, hvad der er op og ned på modulvogntog. Alt for mange myter – hvis ikke usandheder – flyver gennem luften i Bruxelles i disse uger, og det er på tide at sige nok er nok, udtaler NLA’s adm dir. Søren H Larsen.

-Vejtransporten behandles som noget, der kun gør skade. Vi brugte tiden på at fortælle om, hvordan lastbiltransport er afgørende for samfundet, og hvordan modulvogntog i særdeleshed kan bidrage til at løfte opgaven.

Kommissionens forslag tager sigte på at give modulvogntog adgang over grænserne – dog kun mellem to lande - men det møder indædt modstand blandt en håndfuld medlemmer af Parlamentets transportudvalg.

Parlamentarikerne fik at vide, at under de rette omstændigheder kan modulvogntog bidrage til bedre energieffektivitet, mindre CO2 udslip, mere effektiv transport og logistik og en innovativ udvikling af lastbilindustrien. Men myterne om farlige lastbiler som udkonkurrerer jernbanerne, og som vil dominere EU’s veje, er mange og svære at rydde af vejen.

Frihed til grænsekrydsning

I lyset af den ofte irrationelle og følelsesmæssige modstand, vi møder i Europa-Parlamentet, er der behov for en god portion saglighed. Hverken vi eller Kommissionen ønsker at udbrede modulvogntog til alle steder i EU. Det giver ikke mening, fastslår Søren H. Larsen, der mener, at medlemslandene bør have fleksibilitet til at vælge de vægte og dimensioner, som giver mening for det enkelte land.

-Og hvis nabolande - som i Norden - deler ønsker, skal der være frihed til at lade bilerne krydse grænserne. Vi skal ikke pådutte andre lande i EU vores dimensioner og vægte – men til gengæld skal de respektere vores ønsker og behov. Det kaldes nærhedsprincippet, som Parlamentet ellers så ofte støtter.

Planer om ændringsforslag

Søren H. Larsen vurderer, at der måske ikke blev flyttet mange holdninger på mødet, men argumenterne til fordel for modulvogntog blev serveret for parlamentarikerne på en simpel og direkte måde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064