ITD: Forbedringer med ny tachograf
Den nye og smartere tredje generation af tachografer, som er på vej gennem EU-maskineriet, får bredere anvendelsesmuligheder – blandt andet som støtte ved kontrol af cabotageregler.
Men det er ikke et vidunderapparat, der løser alle kontrolproblemer, oplyser ITD.
Arbejdet begyndte ved årtusindeskiftet, og nu er lovgivningen for 3. generation af den digitale tachograf snart på plads:
Nyindregistrerede lastbiler i EU får den nye version af den digitale tachograf fra nytår 2017. Tachografen er beregnet til at holde styr på chaufførers køre- og hviletid, men nu får den flere anvendelsesmuligheder. Blandt andet vil den kunne understøtte politiets arbejde med kontrol af cabotagekørsel. Men den vil fortsat ikke kunne levere håndfaste beviser for cabotage-overtrædelser.
ITD's chefkonsulent Lars Nielsen kunne godt ønske sig en endnu bedre tachograf, men han erkender, at vejen er lang og møjsommelig, når det gælder fælles rammer for kontrolapparatet i alle lastbiler på tværs af EU's 28 medlemslande. Han glæder sig alligevel over fremskridtene.
- De nye regler vil udnytte nogle af de teknologiske fremskridt siden første generation af den digitale tachograf fra 2006, siger han.
SpændendeFlere har stillet spørgsmålet, om det er muligt at få tachografens GPS til at overvåge kørslerne, så den elektronisk fanger eventuel ulovlig cabotagekørsel med udenlandske lastbiler.
- Den digitale tachograf giver spændende perspektiver, men den betyder ikke stensikker kontrol af cabotagekørsel, selv om det jo absolut kunne være ønskeligt, siger Lars Nielsen.
- I ITD ønsker vi effektive kontroller af alle regler kombineret med stærke statistikker til at skabe faktabaserede diskussioner. Jeg mener, den digitale tachograf vil understøtte politiet bedre i kontrolarbejdet. Men vi skal holde perspektiverne for øje:
Oplysningerne fra den nye tachograf vil kun kunne levere indikationer, når det gælder ulovlig cabotage - næppe håndfaste beviser.
FremskridtDen digitale tachograf logger, via GPS, lastbilens position hver tredje time.
- Det viser kun, hvor lastbilen er. Det viser ikke, om der er gods om bord, eller om lastbilen har lavet to, tre eller slet ingen stop i de tre timer mellem hver logning.
For at følge op på tachografens oplysninger om lastbilens konkrete transportarbejde vil det være nødvendigt med andre beviser – eksempelvis fragtbreve som viser, hvor, hvornår og med hvilken last, der er kørt.
- Den digitale tachograf er et fremskridt, men det er ikke de vises sten. Vi har stadig brug for en kombination af forskellige oplysninger, og vi arbejder videre for at finde flere gode bud på den bedst mulige elektroniske kontrol, lyder det fra Lars Nielsen.