ITD: Støvsug biler for truckerpynt
Respekter at lastbilens førerhus er en professionel arbejdsplads, signalerer brancheorganisationen.
Vimpler, gardiner eller guirlander i vinduerne kan spærre for udsynet. Derfor kan oprydning i førerhusene for bedre trafiksikkerhed være en nødvendig brik i indsatsen for at bekæmpe højresvingsulykker.
Sådan lyder en aktuel melding fra vejgodstransportens brancheorganisation ITD.
Chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens, ITD:
- Det afgørende i kampen mod højresvingsulykker er mere information og oplysning målrettet hver enkelt gruppe af trafikanter. Men samtidig skal vi kigge fordomsfrit på alle muligheder for at reducere risikoen for ulykker så meget som muligt. At rydde op i førerhuset er en af de konkrete muligheder, vognmænd og chauffører bør kigge på. Unødvendigt lir i førerhusene skal simpelthen være no-go i lastbiltransporten.
Mere kontrolChefkonsulenten peger på, at store mængder pynt og underholdning i førerhusene kan stride mod færdselslovens paragraf 3 om at være agtpågivende og undgå at udsætte andre for fare.
Er udsynet begrænset, risikerer chaufføren bøder eller endda en betinget frakendelse af kørekortet. Fra politiets side er meldingen, at kontrolindsatsen på området intensiveres.
- Herfra skal der lyde en stærk opfordring til vores medlemmer og resten af branchen om at kaste et kritisk blik rundt i ruderne. Sikkerheden er og bliver første prioritet for alle professionelle transportører. Vi skal selvfølgelig feje for egen dør, før vi breder problemstillingen ud og taler om andre mulige løsninger, tilføjer Jørn-Henrik Carstens.
Muligt nyt udvalgInformation og oplysning var i centrum, da transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) tidligere på måneden inviterede branchen til dialogmøde om forebyggelse af højresvingsulykker.
Blandt andet kom der et konkret forslag på bordet om, at der dannes et koordineringsudvalg for informationsindsatsen i branchens organisationer og de relevante myndigheder.
Samtidig kigger parterne på muligheden for at undersøge effekten af et obligatorisk orienteringsstop før højresving.