Scania leverer avancerede kranbiler til DSB
Den danske Scania-organisation har sikret sig ordre på to meget store og avancerede kranbiler til DSB.
Bilerne af typen R 730 LB 10x4*6 HNB opbygges med EFFER 2755-kraner, så de kan løfte afsporede tog og jernbanevogne tilbage på skinnerne.
Scania har sikret sig DSB-ordren gennem et tæt samarbejde mellem aut. Scania-forhandler Nyscan A/S, Scania Danmarks egen opbygningsafdeling samt EFFER Krancenter i Aarhus.
Nyscan A/S, der gennem årene har leveret adskillige kranbiler til DSB, står for salget af Scania-chassiserne, mens Scanias opbygningsafdeling skal forberede og forstærke chassiserne til de store kraner.
EFFER Krancenter, ejet af Scania Danmark A/S, leverer de italiensk producerede kraner, mens skinnehjuls-specialisten SRS Sjölander AB i Osby, nord for Hässleholm i Sverige, monterer skinnehjul på de to biler.
5-akslede chassiserFundamentet på de to kranbiler er Scanias største og kraftigste chassiser med 16,4 liters V8-motor på 730 hk. Køretøjernes egenvægt er beregnet til ca. 53 tons. Derfor har DSB valgt 5-akslede chassiser til at bære den store belastning. Chassiserne er udrustet med tandemtræk samt hydraulisk styrbar bageste aksel i tripple-bogien.
Unikt for special-lastbiler af denne type opbygger Scania udelukkende chassiserne med brug af standardkomponenter fra Scanias modulsystem. Dermed har det været muligt at bygge dem direkte på Scanias samlebånd på fabrikken i Södertälje - uden efterfølgende tilpasning eller eftermontering af hoved- eller specialkomponenter.
Det gælder også førerhuset med fladt tag. Det giver plads til, at kranarmen ligger hen over førerhuset ved landevejskørsel, uden at de maksimale fire meters totalhøjde overskrides. Normalt anvendes denne type førerhus kun til autotransportere o. lign. i chassiser med 5- eller 6-cyl. motor. Men Scanias modulsystem gør det muligt at kombinere førerhuset med mærkets kraftigste V8-motor.
De avancerede EFFER 2755 knækarmskraner med løftekapacitet på 270 t/m opbygges med flere unikke funktioner.
Bl.a. udrustes de med hele fire meters sideværts støttebensvandring, så de ved egen kraft kan flytte kranbilerne sidelæns fra ét skinnespor til et andet. De forsynes desuden med særlige åg, så de kan løfte et afsporet tog op på skinnerne med blot 60 cm frihøjde til køreledninger over toget.
Udrustes med skinnehjulFor at sikre hurtigst mulig transport fra vejnettet til et afsporet tog, monteres hydrostatisk drevne skinnehjul i begge ender af kranbilerne. Hjulene er under transport på landevej hævet ca. 50 cm over vejbanen.
Ved ankomst til nærmeste jernbaneoverskæring i forhold til et afsporet tog sænkes skinnehjulene ned på skinnerne, så chassiset løftes ca. 20 cm. Som skinnekøretøj kører kranbilerne op til ca. 70 km/t og når dermed hurtigt frem til et afsporet tog, uanset afstand til vejnettet.
De to nye kranbiler erstatter på sigt to ældre Scania kranbiler med 140 t/m EFFER-kraner, der efter ca. 20 års indsats er på vej til pension.
De nye biler skal desuden supplere DSB’s største hjælpevogn, en Scania R 620 med 300 t/m EFFER-kran, opbygget på en Faymonville blokvogn, som DSB fik leveret for ca. 5 år siden.