Trafikulykker om natten undersøges
15-20 procent af alle dødsulykker sker om natten, og ulykkerne er generelt alvorligere end på andre tider af døgnet.
Regeringen har afsat puljemidler til en dybdeanalyse af denne type ulykker, så der kan sættes målrettet ind for at forebygge dem.
Derfor går Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) nu i gang med denne dybdeanalyse, der skal kaste lys over de særlige omstændigheder ved natulykker.
Mange ulykker om natten er eneulykker, de fleste sker i weekenden, og en markant større andel af førerne er under 30 år og/eller spirituspåvirkede, end det ses ved ulykker om dagen.
Undersøgelsen forventes bl.a. at give et nærmere indblik i, hvad der ligger bag disse særlige karakteristika.
Er der f.eks. særligt mange hastighedsovertrædelser eller andre lovovertrædelser i forbindelse med natulykker?
Undersøgelsen søger også at give svar på, hvilken betydning lysforholdene havde for ulykken. Var der f.eks. noget ved vejbelysningen eller bilernes lygteføring, som medvirkede til ulykken?
Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF):
-Trafikulykker om natten er alvorlige, og der er ofte unge førere involveret. Det er godt, at vi nu får set nærmere på, hvad der bidrager til disse ulykker, og hvordan de kan undgås. For de har i mange tilfælde tragiske konsekvenser for de unge og deres familier. Jeg ser frem til, at HVU’s undersøgelse giver os et helt konkret bud på, hvordan vi kan forebygge disse ulykker i fremtiden.
Undersøgelsen omfatter dybdeanalyse af ca. 20 alvorlige ulykker, der sker mellem kl. 22 og 6 i landzone, dog ikke på motorveje, og hvor mindst et motorkøretøj er involveret.
Resultaterne foreligger i første halvdel af 2015.