23948sdkhjf

S-ordfører støtter vinterdæk

Socialdemokraternes Rasmus Prehn går varmt ind for vinterdæk i den kolde tid.

Socialdemokraternes Rasmus Prehn går varmt ind for vinterdæk i den kolde tid.



Nattefrosten begynder så småt at banke på, og det er igen tid til at finde vinterdækkene frem, anbefaler Dækbranchens Fællesråd.

Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører Rasmus Prehn støtter brugen af vinterdæk:

- Jeg synes, det er det eneste rigtige at køre på vinterdæk om vinteren. Det er bedst for trafiksikkerheden, og det medvirker også til at man ikke kører fast.

Rasmus Prehn peger samtidigt på, at bilister har en kortere bremselængde med vinterdæk frem for sommerdæk. Vel at mærke på snedækket vej.

På spørgsmålet om man kan forestille sig, at regeringen en dag kommer med et lovgivningsinitiativ om, at man skal køre på vinterdæk under vinterlige forhold, svarer Rasmus Prehn:

- Jeg tror ikke, det er urealistisk inden for få år at få sådan et forslag frem.

Modstand i påsken

Politikeren var fremme med forslaget i påsken, hvor han mødte modstand i sagen.

- Det var ikke helt så nemt, som jeg havde håbet på, men jeg tror, det begynder at hjælpe med den indsats, jeg har lagt for at overbevise mine kollegaer, siger en optimistisk Rasmus Prehn.

Tidligere på efteråret støttede formanden for Folketingets Retsudvalg, Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) forslaget om at køre på vinterdæk om vinteren.

Tilbagevendende debat

Dækimportørforeningens formanden Kenneth Saust er tilfreds med den stigende politiske opbakning:

- Flere og flere politikere støtter aktivt op omkring brug af vinterdæk, og det er meget positivt. Med vinterdæk har man meget bedre vejgreb på sne og is, både ved igangsætning og bremsning. Og så kan man godt leve med en lidt længere bremselængde på tør vej.

Det er et tilbagevendende diskussionspunkt, om sommer- eller vinterdæk bremser bedst på våd vej.

- Jo lavere temperaturen er, jo mere vipper vægten til vinterdækkenes fordel, og det er det, der tæller, for det er ved de lave plusgrader og frostgrader, at man kan komme ud for ubehagelige overraskelser på morgenglatte veje, og så er det altså trygt at have vinterdæk på, tilføjer Kenneth Saust.

Tysk test

I Auto Motor und Sport nummer 22/2013 oplyser det anerkendte tyske fagmagasin om følgende bremselængder for vinterdæk og sommerdæk på snedækket vej fra 80 kilometer i timen:


Vinterdæk: 70 meter, 
sommerdæk: 112 meter.


Bremselængden med sommerdæk er dermed 60 procent længere på snedækket vej end med vinterdæk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093