23948sdkhjf

Dæk: EU-mærkning fejrer stille fødselsdag

1. november er det et år siden, at EU indførte lovpligtig mærkning på alle dæk til person- og lastbiler.

1. november er det et år siden, at EU indførte lovpligtig mærkning på alle dæk til person- og lastbiler.



EUs dækmærke har siden 1. november sidste år været forbrugernes guide til sikre, energivenlige dæk. Alligevel har otte ud af 10 bilister aldrig hørt om dækmærkningen, der fejrer fødselsdag 1. november.

EU-dækmærket gør det lettere for forbrugerne at vælge optimale dæk ved at synliggøre dækkenes brændstofeffektivitet, vejgreb på våd vej og niveau for dækstøj.

Nu viser en rundspørge blandt danske bilister, som dækproducenten Michelin har foretaget, at det fortsat er meget få, som kender EU-mærket. Efter et år på markedet har kun 19 pct. af bilisterne hørt om mærket, viser tallene.

- Selv om vi kan se en stigning i antallet af bilister, som kender til dækmærkningen, er kendskabet i Danmark tankevækkende lavt. Ikke mindst fordi mærket jo rent faktisk hjælper bilisterne til at vælge de bedste, mest sikre og brændstoføkonomiske dæk, siger Peter Qvist, salgsdirektør i Michelin Danmark.

Bedre kendskab i S og N

Samtidig viser Michelins tal, at bilister i Sverige og Norge har et højere kendskab til mærkningen. Således kender 33 pct. af de norske bilister til EU-mærket, mens det gælder for 25 pct. af bilisterne i Sverige.

- Der er behov for at udbrede kendskabet mere i Danmark, så mærket får den ønskede effekt som en forbrugerguide. Her skal alle aktører i branchen på banen. I bund og grund skulle vi gerne nå derhen, hvor dækmærket får samme status blandt forbrugerne som energimærket på køleskabe og fjernsyn, siger Peter Qvist.

Michelin har regnet på forskellene ved at vælge de mest brændstoføkonomiske dæk på markedet contra de dårligste. Regnestykket viser, at en gennemsnitsbilist sparer op til 1.000 kroner årligt, hvis bilen har monteret dæk i B-klasse frem for G-klasse.

Den svære ligning

Dækket er som bekendt bilens eneste kontakt med vejen. Og for dækproducenterne er udfordringen at forbedre dækkenes egenskaber på alle parametre, herunder vejgreb, rullemodstand og holdbarhed, samtidig. Derfor investerer Michelin hvert år mia. af kroner i at udvikle nye, bedre dæk – ud fra en helhedsbetragtning.

- Kunsten er at lave et dæk, som leverer topresultater både med hensyn til sikkerhed, holdbarhed og brændstofforbrug uden at give afkald på nogle af de andre egenskaber undervejs. På det punkt giver EU-mærket forbrugerne værdifuld information til at vælge dæk, der ikke går på kompromis med hverken vejgreb, støjniveau eller benzinøkonomi, forklarer Peter Qvist.

Kort om EU-mærket

EU-mærkning af dæk har indført tre letgenkendelige områder som hjælp ved dækkøb.

Således pålægges dækproducenter at teste og deklarere deres dæks egenskaber inden for hhv. brændstoføkonomi, vejgreb på våd vej og dækstøj.

Hvert dæk rates i niveauet A til G, hvor A er bedst.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063