23948sdkhjf

Norge: Lovkrav om vinterdæk 15.11. til 31.3.

Dækbranchens Fællesråd meddeler, at den norske regering har vedtaget, at tunge køretøjer fremover skal køre med vinterdæk på samtlige hjul mellem 15. november til 31. marts. Loven træder allerede i kraft fra den forestående vinter og gælder for lastbiler og busser med en totalvægt over 3.500 kg.

Dækbranchens Fællesråd meddeler, at den norske regering har vedtaget, at tunge køretøjer fremover skal køre med vinterdæk på samtlige hjul mellem 15. november til 31. marts.

Loven træder allerede i kraft fra den forestående vinter og gælder for lastbiler og busser med en totalvægt over 3.500 kg.



Kravet gælder alene det trækkende køretøj, dog ikke løftbare aksler.

- Trafikulykker om vinteren er ofte ensbetydende med tab af kontrol over køretøjet. Mødeulykker, hvor tunge køretøjer er involveret, har potentiale til at blive meget alvorlige, hedder det fra Statens Vegvesen.

En analyse af ulykker fra 2006-2010 viser, at vogntog har flere ulykker om vinteren end øvrige køretøjer. Der sker også flere vogntogulykker om vinteren på is og sne end for trafikken under et.

Det tager længere tid at løse problemer med tunge køretøjer i vinterføre end problemer med lette køretøjer. Dette vil igen få samfundsøkonomiske konsekvenser som følge af fremkommelighedsproblemer for anden trafik.

Årsagerne til at tunge køretøjer kører galt i vinterføre er naturligvis sammensat af flere faktorer. Dæk kan imidlertid være en stor del af årsagen.

God standard på vinterdæk er ikke bare et spørgsmål om trafiksikkerhed, men kan også gøre sit for fremkommeligheden, hedder det.

Sammen med det nye krav om vinterdæk er kravet til mønsterdybde hævet til 5 mm på hele vogntoget i vinterperioden.

Skærende kontrast

Heldigvis har langt de fleste vognmænd, som bevæger sig over landegrænserne, set lyset for længe siden, og deres biler er udstyret med de nødvendige dæk.

Dækbranchens Fællesråd mener, at den nye norske lov står i skærende kontrast, når den danske lovgivning kun foreskriver 1 mm mønsterdybde på lastbiler, der bevæger sig på de danske veje.

Ikke underligt at vi i vintervejr ofte oplever lastbiler der sidder fast i sne og på glatte veje, selv i gaderne i indre by – og især på motorvejsramper, med store trafikale gener til følge, lyder det fra rådet.

For snart tre år siden var der en høring omhandlende mere mønsterdybde på lastbildæk, og lovkrav om brug af vinterdæk på personbiler i Danmark – på samme måde som landene der omslutter os. Danmark står stadig tilbage som de eneste, der skøjter rundt uden krav om ordentlig mønsterdybde og vinterdæk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078