23948sdkhjf

Aarhus forsat på oversøisk containernetværk

Selv om Maersk Lines nye containergiganter i Triple-E-klassen formentlig sejler uden om Aarhus Havn, så vil havnen fortsat blive anløbet af store containerskibe fra det nye 3P-netværk.

Selv om Maersk Lines nye containergiganter i Triple-E-klassen formentlig sejler uden om Aarhus Havn, så vil havnen fortsat blive anløbet af store containerskibe fra det nye 3P-netværk.



Planerne for fremtidens netværk af containerruter mellem Asien og Europa viser, at Aarhus Havn fortsat kan forventes at indgå som en vigtig havn i Nordeuropa.Samarbejdet mellem rederierne Maersk Line, MSC og CMA-CGM – den såkaldte P3 Alliance – planlægger at én af ruterne skal anløbe Aarhus Havn ugentligt med containerskibe, der har en lastekapacitet på 13-14.000 containere.

Det er skibe af samme størrelse som de, der gennem flere år har besejlet den nuværende rute mellem Asien og østersøhavnene i Gøteborg, Gdansk og Aarhus.

- Vi er meget tilfredse med at konstatere, at der fortsat planlægges anløb af store, oceangående skibe i Aarhus, selvom vi ikke kan forvente, at det er de allerstørste, som kommer vores vej. Meget tyder på at disse skibe (Triple E) i Nordeuropa kun vil anløbe Rotterdam, Bremerhaven og Wilhelmshaven. Selvom vi allerede har vist, at vi er stand til at modtage og betjene disse skibe, så er det slet ikke afgørende, at det er de største, men snarere at de er store nok, siger havnedirektør Bjarne Mathiesen.

I stedet for Triple-E bliver det containerskibene i Maersk Lines "Emma-klasse" – der blev bygget på Odense Staalskibsværft i perioden 2006-2008 – som fortsætter som faste ugentlige gæster på containerterminalen på Aarhus Havn.

De er store nok til at rumme de mængder, der omsættes i Aarhus.

Det er dog ikke slut med anløb af de nye Triple-E-skibe på Aarhus Havn. Næste Triple E anløb i Aarhus forventes den 28. oktober, hvor "Mary Maersk" ankommer.

3 i en

Aarhus Havn har gennem en årrække arbejdet målrettet for at tiltrække tilstrækkeligt store godsmængder til, at flere rederier ville anløbe havnen med oceangående skibe. Såfremt P3 planerne realiseres, vil kunderne kunne vælge mellem ovennævnte tre forskellige rederier, som lader deres containere transportere med samme skib, når det anløber Aarhus. Denne valgmulighed indebærer så at sige, at havnen i stedet for tre anløb, får et ugentligt 3-i-én- anløb.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062