USA's søfartsmyndighed skeptisk over for P3-Alliance
Maersk Lines, MSC’s og CMA CGM’s planer om et operativt samarbejde på oversøiske containerruter vækker bekymring i USA’s føderale søfartsmyndighed FMC, der nu indkalder Kina og EU til topmøde om sagen.
The U.S. Federal Maritime Commission (FMC) – der er den øverste søfartsmyndighed i USA – frygter, at den såkaldte P3-Alliance vil føre til ringere konkurrencevilkår og service på markedet for oversøiske containerruter.
Derfor vil FMC nu indkalde konkurrencemyndigheder i EU og Kina til et topmøde, for at diskutere konsekvenserne af den globale P3-Alliance.
Maersk Line, MSC og CMA CGM annoncerede tidligere i år, at de i 2014 indleder et operativt samarbejde med base i London, der skal koordinere og styre driften af de tre rederiers containerskibe på hovedruterne mellem Asien og Europa, Europa og USA og mellem Asien og Nordamerika. Alliancen skal ifølge de tre rederier – der er verdens tre største på containermarkedet – sikre en mere effektiv drift og bedre service til kunderne.
Samarbejdet vil angiveligt gøre det muligt for de tre containerkæmper, at reducere deres samlede flåde på de tre hovedruter fra nu 346 skibe til kun 255.
De tre rederier understregede ved lanceringen af planerne for P3 Global Alliance, at samarbejdet kun er operativt – ikke kommercielt. De vil altså angiveligt fortsat konkurrere indbyrdes.
Baggrunden for det usædvanlige projekt er den voldsomme overkapacitet på containermarkedet, der har ført til uholdbare rateniveauer.
Maersk Line, MSC og CMA CGM oplyste ved offentliggørelsen, at samarbejdet forudsatte godkendelse fra berørte konkurrencemyndigheder. En godkendelse, som altså langt fra er givet efter udmeldingen fra FMC.
- En af mine primære bekymringer er netop, at medierne oplyser, at den samlede øst-vest-flåde vil blive reduceret fra 346 skibe til 255 skibe, når den foreslåede 3P Alliance er fuldt impementeret. Jeg er interesseret i at vide, hvilke konsekvenser alliancen vil få for forbrugerne, transportkøberne og terminaloperatørerne i USA, siger kommisionsmedlem William P. Doyle, fra The U.S. Federal Maritime Commission.
USA-flagDet er dog ikke kun frygten for, at 3P Alliancen vil opnå en dominerende stilling på markedet, der er årsag til bekymringen i FMC.
- Maersk Line Limited (der er Maersk Lines datterselskab i USA/red. bemærk.) er USA’s største containerrederi i den internationale containerflåde. Derfor ønsker jeg ikke, at 3P Alliancens operationsplaner skader eller på anden måde påvirker flåde af skibe under USA-flag negativt, når der skal om rokeres eller elimineres skibe fra aktiv tjeneste, siger Doyle.
Maersk Line har tidligere skønnet, at P3 Alliancen vil få en samlet markedsandel på 42 procent på Asien-Europa-ruterne, 24 pct. på ruterne over Stillehavet og 40-42 pct. på ruterne over Atlanterhavet.
FMC’s formand Mario Cordero, udtaler:
- Sammen med vore europæiske og kinesiske modparter har vi som regulerende myndigheder, ansvar ikke bare i forhold til vores egen nationale lovgivning, men også for at sikre, at denne foreslåede alliance ikke skader verdenshandlen, den globale søfart og forbrugerne.
Han forventer, at når konkurrencemyndighederne i Kina, Europa og USA er nået til enighed om, hvilke spørgsmål, der skal afdækkes inden en eventuelt godkendelse kan finde sted, så vil FMC gå i dialog med alle berørte parter i USA's maritime sektor – herunder speditører, im- og eksportører, forbrugere, havne, fagforeninger og de intermodale aktører.