ITD: Debatten om vejtransporten er på vildspor
Fagbevægelsen er på vildspor med deres vedvarende påstande om ulovligheder hos udenlandske lastbiler.
Det vækker bekymring hos ITD, som efterlyser en saglig og fremadrettet debat om branchens markedsforhold.
Senest føg beskyldningerne gennem luften i et indslag i DR TV Avisen mandag. Fagbevægelsens påstand er, at udenlandske lastbiler i stor stil bryder markedsreglerne og kører ulovlig indenrigskørsel i Danmark.
Lavt omfang- Vi er alle enige om, at ulovligheder skal bekæmpes, og der er sat penge af til ekstra politikontroller. De viser imidlertid et meget lavt omfang af overtrædelser af markedsreglerne, konstaterer ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Han mener, at danske chauffører og vognmænd har gyldne chancer for at skabe job og vækst sammen. Men det kræver, at blikket én gang for alle hæves fra de negative enkeltsager og til de fælles, fremadrettede muligheder.
- Fagbevægelsen politiserer helt bevidst gennem en vedvarende forfølgelse af de udenlandske lastbiler i medierne. Det foregår med en meget bekymrende disrespekt for retssystemet, for officielle statistikker og for det indre marked, som det danske folk nu engang har stemt os ind i. Deres tilgang udtrykker i bund og grund foragt for de demokratiske grundprincipper, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
EnkeltsagerSeneste kvartalstal fra politiets kontroller melder om 1.324 kontrollerede udenlandske lastbiler og 23 tiltaler for ulovlig indenrigskørsel. Det svarer til 1,7 procent af de kontrollerede biler. Ved nylige tungvognskontroller har politiet ifølge de foreløbige meldinger heller ikke fundet mange overtrædelser af markedsreglerne – om overhovedet nogen.
- Fagbevægelsen har gennem længere tid befundet sig i noget, der ligner en fakta-resistent boble, når vi taler om den udenlandske konkurrence på vejtransportområdet. Et billede af en parkeret lastbil eller af en virksomheds postkasse fører automatisk til stort opsatte påstande om ulovligheder. Det tvinger debatten og dermed hele erhvervet ned på rendestensniveau, og det er både trist og bekymrende, siger Jacob Chr. Nielsen.
Brug faktaHan mener, at organisationerne har et ansvar for at hæve debatten og bringe de saglige fakta til torvs i stedet for det modsatte.
- Lastbiltransporten lider under et væld af indviklede og ulogiske regler. Det er et morads, branchen delvist selv har skabt ved konstant at hidse politikerne op omkring enkeltsager. Vi har brug for det modsatte: At inddæmme enkeltsagerne og få fokus på transporterhvervets samlede bedste, siger Jacob Chr. Nielsen.