Nye Scania busser forbedrer bundlinien
Den internationale busudstilling Busworld har netop slået dørene op til en uges nonstop præsentation af de seneste produktnyheder til busbranchen.
Scania er med på udstillingen og viser sit brede produktprogram af effektive og driftsøkonomiske busser til alle typer passager-transport – fra intensiv bytrafik til luksuriøs langturskørsel. Blandt produktnyhederne er en helt ny 7-liters dieselmotor samt et bredt udvalg af Euro 6 drivliner til kørsel på traditionel diesel samt alternative brændstoffer.
Ud over at tilbyde moderne og driftsøkonomiske busser satser Scania også på at levere markedets bredeste og mest effektive serviceydelser. Det gælder bl.a. flådestyring, vedligeholdelses- og reparationsaftaler på busserne, fjerndiagnosticering af bussen i tilfælde af tekniske problemer langt fra værkstedet, chaufførtræning og -uddannelse m.m. Styrken i alle Scanias serviceydelser er et ønske om at indgå partnerskaber med bus-operatørerne for at opnå maksimal driftssikkerhed med minimale driftsomkostninger ved passagertransport ad landevej.
Fire busserScania udstiller fire forskellige busser på sin stand på Busworld. Det er bl.a. den nye Scania Citywide LE med 9-liters Euro 6 gasmotor samt Scania Citywide LE lavgulvsbus med en helt ny 7-liters 6-cyl. rækkemotor. Citywide-programmet består af et bredt udvalg af 2- og 3-akslede lavgulvs- og lav-entrebusser inkl. ledbusser. Scania forventer sig meget af den nye Citywide herhjemme, hvor den første Citywide i Euro 6-version forventes leveret til en dansk busoperatør i løbet af få dage.
Også den velkendte og populære OmniExpress vises på Scanias stand i Kortrijk. OmniExpress leveres som 2- og 3-akslet i tre forskellige højder afhængig af anvendelsesområde med en kapacitet på op til 73 passagerer i den 3-akslede version på 14,9 meter. Endelig viser Scania sin Touring HD luksusbus til regional og international turistkørsel. Den leveres som 2- og 3-akslet på op til 13,7 meter med plads til 57 passagerer.
Fælles for hele Scanias busprogram er, at det leveres med et bredt udvalg af Euro 6-motorer fra 250 til 490 hk til traditionel drift på diesel, samt med 9- og 13-liters Euro 6-motorer fra 320 til 490 hk til kørsel på alternative brændstoffer som biodiesel, biogas og bioethanol. Scanias Euro 6-motorer har længe vist deres værd i Scanias lastbilprogram, hvor Scanias 1. generation Euro 6-motorer blev sat i drift i starten af 2012. Siden er de yderligere forbedret og videreudviklet til den nuværende 2. generation med millioner af kilometer under alle driftsforhold bag sig. Her har de vist sig endnu mere økonomiske end deres Euro 5-forgængere samt budt på ekstrem høj driftssikkerhed i kombination med lave driftsomkostninger.