Hollændere afløser Pihl
Vejdirektoratet underskriver en aftale med det hollandske konsortium Combinatie Mobilis Van Gelder om at anlægge 2. etape af Frederikssundmotorvejen, efter at E. Pihl & Søn gik konkurs 26. august.
Med aftalen overtager det hollandske konsortium kontrakten og de tilhørende forpligtigelser. Det betyder også, at motorvejen kan åbne som planlagt i 2015. Motorvejsbyggeriet består blandt andet af 4,4 km motorvej, støjvolde, ramper og syv broer.
-Vi er utroligt glade for, at det i samarbejde med de involverede parter er lykkedes at finde en hurtig løsning. Nu kan vi få gang i anlægsbyggeriet igen, så vi kan åbne vejen i det sene efterår 2015. Vi ser frem til et godt samarbejde med det hollandske konsortium, siger Jens Holmboe, anlægsdirektør i Vejdirektoratet.
Det hollandske konsortium, bestående af TBI Infra B.V og Van Gelder B.V., har i forvejen opgaven med at anlægge Tværvej, en motortrafikvej som forbinder 2. etape af Frederikssundmotorvejen med Frederikssundsvej ved Kildedal St. i Ballerup. Konsortiet, der også bød på selve motorvejsopgaven, da den oprindeligt blev udbudt, har flere end 8500 ansatte og en samlet årlig omsætning på omkring 16 mia. kroner.
Formålet med Frederikssundmotorvejen er at aflaste Frederikssundsvej, en af de mest trafikerede veje i landet som ikke er udformet som motor- eller motortrafikvej. Det skaber massive bilkøer og forsinkelser i myldretiden. Dertil kommer et stort antal trafikuheld på strækningen.
Motorvejen vil samtidig skabe sammenhæng med det øvrige motorvejsnet omkring hovedstaden og give bedre trafikafvikling i hele regionen.