23948sdkhjf

Danske Speditører: Flere tusinde arbejdspladser bevares

Speditionsvirksomhederne er ikke omfattet af arbejdsudlejeskatten ifølge et nyt styresignal, som SKAT netop har offentliggjort.

Speditionsvirksomhederne er ikke omfattet af arbejdsudlejeskatten ifølge et nyt styresignal, som SKAT netop har offentliggjort.



-Mange af vores medlemsvirksomheder meddelte i foråret 2013, at de overvejede en udflagning af deres aktiviteter, hvis speditionsbranchen blev omfattet af arbejdsudlejebeskatning ved brug af udenlandske underleverandører, siger adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører.

-Samfundsmæssigt har dette en stor betydning, da flere tusinde arbejdspladser bliver bevaret i Danmark og et tilsvarende stort skatteprovenu forbliver i Danmark, siger Martin Aabak i en kommentar til, at SKAT har offentliggjort et styresignal, hvor det præciseres, at speditionsbranchen ikke er omfattet af arbejdsudlejeskatten.

Målrettet aktion

Danske Speditører har i gennem en lang periode arbejdet målrettet for en præcisering af, at speditionsbranchen ikke er omfattet arbejdsudlejeskatten. Gennem dialog med skatteministeren, flere fremtrædende skattepolitiske ordførere og ikke mindst SKAT, kan Danske Speditører nu konstatere, at der er kommet en klar præcisering af reglerne vedrørende arbejdsudlejeskatten for speditionsbranchen.

Vurderingen er tillige, at styresignalet med sit nuværende indhold vil medføre, at et ikke uvæsentligt skatteprovenu forbliver i Danmark.

Sådan er reglerne

SKAT præciserer, at der ikke er tale om arbejdsudleje hvis:

• en speditionsvirksomhed, som ikke udfører egentlige transporter selv, får et selvstændigt udenlandsk vognmandsfirma til at udføre en transport

• en selvstændig dansk vognmand vælger at videresælge en opgave til en selvstændig udenlandsk vognmand

• en virksomhed både har speditions- og vognmandsvirksomhed, og virksomheden videresælger en opgave om transport til en selvstændig udenlandsk vognmand

• en udenlandsk selvstændig vognmand udfører opgaver for en selvstændig dansk transportvirksomhed i Danmark inden for rammerne af de nuværende EU-regler om cabotagekørsel og kombineret transport

Ros

-Der er derfor god grund til at rose politikerne og SKAT for den proces, der har ligget forud for det nye styresignal.

-Alle parter har udvist god forståelse for speditionsbranchens synspunkter under hele processen, og det præciserende styresignal, som i dag er offentliggjort, er resultatet af denne dialog.

-Dette vil vi fra Danske Speditører gerne kvittere for, både i forhold til politikerne og SKAT. slutter Martin Aabak.

Reglerne trådte allerede delvis i kraft i september 2012 og ville være fuldt ud indfaset i 2013.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078