Mols-Linien klar med fragt-afgange over Kattegat
Et par dage efter Kattegatruten lukker og slukker udvider Mols-Linien med to særafgange for lastvogne mellem Aarhus og Sjællands Odde.
Mols-Liniens nye katamaranfærger skal fra den 14. oktober sejle lastbiler mellem Jylland og Sjælland om natten på to nye særafgange. Fremover kan fragtmænd og speditører sende deres store biler over Kattegat kl. 22.15 fra Aarhus og kl. 02.00 fra Odden fra mandag til torsdag.
De nye afgange indsættes for at imødekomme behovet for direkte lastbiltransport mellem Sjælland og Jylland i forbindelse med, at det tyske rederi FRS Group lukker fragtruten mellem Kalundborg og Aarhus.
Det skriver Mols-Linien i en pressemeddelelse.
Det danske færgerederi drev selv indtil 2011 den såkaldte kombifærgerute mellem Aarhus og Kalundborg med to færger. Mols-Linien måtte opgive at drive fragtfærgeruten mellem Jylland og Sjælland, fordi der ikke var fragttrafik nok til at rederiet kunne tjene penge på ruten, der i flere år havde givet tab.
Det tyske rederi Förde Reederei & Seeturistik (FRS) overtog ruten på halv kraft med kun en kombifærge. Men det blev heller ikke en profitabel forretning. Konkurrencen fra Storebæltsbroen kombineret med lavtlønnede østeuropæiske lastvognschauffører var ifølge FRS hovedårsagen til rutens forlis.
Gennem de sidste måneder har Mols-Linien angiveligt oplevet en markant vækst på lastbilmarkedet. I forhold til samme periode i fjor har rederiet ifølge egne oplysninger flerdoblet antallet af lastbiler om bord på hurtigfærgerne.
Denne positive udvikling får nu sammen med Kattegatrutens lukning rederiet til at udvide med en række særafgange målrettet lastbiler. De nye fragtafgange har en kapacitet på i alt 60 lastbiler og kan fragte selvkørende lastbiler på op til 40 tons.
Fragtbiler, sættevogne og vogntog i helt op til 4,6 meters højde vil fortsat også være velkomne på Mols-Liniens eksisterende hurtigfærgeafgange. Vægtgrænsen på lastbilerne er dog her 30 tons.
Hurtigfærge-afgangene har en lastbilkapacitet på yderligere 60 lastbiler i døgnet, og det giver tilsammen Mols-Linien mulighed for at sejle 120 store biler over Kattegat i døgnet.
»Udover besparelsen ved at sige farvel til 200 kilometers kørsel tværs over Fyn kan lastbilchaufførerne slappe af om bord med et godt måltid til halv pris i Bistroen, der også har åbent på de nye natafgange,« hedder det i pressemeddelelsen fra Mols-Linien.