Cowi-ordre på ny Storstrømsbro
Vejdirektoratet vælger Cowi A/S som hovedrådgiver på den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster samt nedrivning af den gamle nedslidte bro.
Cowi er valgt blandt et felt på fem tilbudsgivere på baggrund af blandt andet tilbuddets pris, organisation og forslag til opgavens løsning. Tildelingen er sket efter princippet økonomisk mest fordelagtigt.
-Vi er glade for nu at kunne indlede forhandlinger med Cowi og komme i gang med det omfattende arbejde om en ny Storstrømsbro. Vi har været særdeles begunstiget af fem velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Men vi er overbevist om, at vi nu har valgt den rigtige til opgaven, siger Erik Stoklund Larsen, projektchef i Vejdirektoratet.
Den endelige underskrift på aftalen sættes først efter stilstandsperiodens udløb mandag 14. oktober.
Hovedrådgiveren skal grundlæggende yde rådgivning i forbindelse med projektering, udbud og kontrahering samt tilsyn ved opførelsen af den nye Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende bro. Desuden skal rådgivningen danne baggrund for VVM-undersøgelsen, indstilling om løsningen til Transportministeriet og selve anlægsloven.
Den nye Storstrømsbro bliver ca. 4 km. lang og forbinder Masnedø og Falster. Den foretrukne løsning er en kombineret vej- og dobbeltsporet jernbanebro med cykel- og gangsti over Storstrømmen.
Når Femern Bælt-forbindelsen åbner, bliver den nye Storstrømsbro en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. Af samme grund designes broen, så passagertog kan passere med 200 km/t og køretøjer passere vejbanen med 80 km/t.