23948sdkhjf

Udskydelse af trafikanalyser vækker frustration

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv beklager, at transportminister vil udskyde strategiske landspolitiske trafikanalyser til foråret 2014.

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv beklager, at transportminister vil udskyde strategiske landspolitiske trafikanalyser til foråret 2014.



De strategiske analyser har været undervejs siden foråret 2009. Det er fire transportministre siden. Dansk Erhverv efterlyser en ordentlig forklaring på, hvorfor analyserne er forsinkede – igen.

-Vi har set frem til et bedre beslutningsgrundlag. Det er ikke småpenge, men milliarder, man investerer i infrastruktur. Investeringerne har enorm betydning for dansk mobilitet og vækst og især for borgernes evne til at komme frem. Vi har ikke råd til at vælge forkert. Men nu bliver analyserne igen udskudt. Vi mangler en ordentlig forklaring, udtaler chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

Flere år forsinket

Dansk Erhverv peger på, at også den såkaldte Landstrafikmodel efterhånden er flere år forsinket.

-Det er heller ikke første gang, modellen er udskudt. Det svarer til at vente på et forsinket tog, hvor forsinkelsen konstant udvides, som tiden går. Nu må vi altså have et troværdig afgangstid, så vi kan finde ud af, om vi kan tage dette tog, eller om vi skal praje en taxi, siger Jesper Højte Stenbæk.

Fordi beregningerne efter sigende skulle være lige om hjørnet, er beslutninger i årevis blevet udskudt om f.eks. en havnetunnel i København, en Kattegatbro, ny Lillebæltsbro, ny motorvej i Jylland, ny Limfjordsforbindelse og flere andre projekter. For nylig har også Trængselskommissionen barslet med en plan for bekæmpelse af trængsel i København, der også kan bruges i andre danske byer.

-I mellemtiden hober beslutningerne sig op, og trafikken sander til. Vi har ikke råd til al denne infrastruktur på en gang, men vi kan ikke vælge de rigtige projekter uden ordentlige beregninger. Vi peger ikke kun fingre af den nuværende minister. Det er tre-fire ministre siden, vi blev lovet disse beregninger, siger Jesper Højte Stenbæk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109