Maersk Line: Vi fejlvurderede markedet
Bestilling af 20 Triple-E containerskibe baseret på for optimistiske vækstprognoser.
Det erkender Maersk Lines topchef Søren Skou over for den amerikanske erhvervsavis Wall Street Journal.
- Det er temmelig åbenlyst, når vi ser tilbage til starten af 2011, hvor disse skibe blev bestilt, at vores og alle andres syn på væksten var noget anderledes, end den siden har vist sig at blive. Derfor vil containermarkedet ikke være helt så stort i 2015, som vi troede, det ville blive, siger Søren Skou til Wall Street Journal.
P3-samarbejdeMaersk Line håber, at det planlagte P3-samarbejde, med ærke-rivalerne CMA CGM og MSC, forbedrer markedssituationen væsentligt på den vigtige Asien-Europa-rute, der i dag præges af betydelig overkapacitet. Et faktum der har medført et kraftigt pres på containerraterne.
P3-aftalen forventes at reducere de tre containergiganters omkostninger med otte procent.
- Vi forventer samtidig, at vi kan øge kapaciteten med seks procent ved at indsætte større men færre skibe, siger Søren Skou.
De tre parter sejler i dag med 300 containerskibe på Asien-Europaruterne. Når samarbejdet bliver en realitet vil det antal blive reduceret til 250 skibe i et hug.