Første chauffør er gået i alkofælden
Sidste mandag standsede de nyopsatte alkobomme ved Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg, den første påvirkede chauffør.
Chaufføren var synligt påvirket og mistænkes nu for det som svenskerne kalder ”grovt rattfylleri”, hvor alkoholpromillen har været højere end 1,0 i blodet.
-Der er nu en spritbilist mindre i trafikken, som kunne have slået nogen ihjel eller skadet nogen og som siden skulle have levet med skyldsbyrden, siger Arne Winerdal, der er adm. direktør ved MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund).
Nu er der gennemført mere end 1000 blæseprøver og indtil nu ser forsøget ud til at være en succes.
- Det har indtil nu fungeret fantastisk fint. Den automatiske spritkontrol har ikke forårsaget nogen forsinkelser i hvor hurtigt trafikken kommer ud fra skibet og ud på havnen. At der kun er standset en spritbilist er en fremgang som viser at chaufførerne tænker sig om før og ikke drikker alkohol på skibet efter at alkobommene er blevet indført, siger Tomas Jonsson der er projektleder ved MHF.
Den præventive effekt har personalet på rederiet allerede mærket.
- Lige så snart alkobommene var blevet sat op, blev alkoholen håndteret anderledes på bådene. Når man sejler til Tyskland gør man som hidtidig, men på vejen mod Göteborg drikker chaufførerne mest mineralvand, beretter Tomas.
Det er MHF som har taget initiativ til forsøgsprojektet med alkobomme i Göteborg.
I samarbejde med Polisen, Tullverket, Kustbevakningen, Stena Line og Servotek undersøger man om teknikken er moden til en mere udbredt anvendelse.
- For os som arbejder for at ingen skal dø på grund af spritbilismen er det klart at alle bilister ved færgelejet skal blæse. Nu skal teknikken indføres i hver eneste havn.
På billedet (arkivfoto fra introduktionen) ses det hvordan chauffører let kan komme til puste i alkobomme direkte fra førersædet.