23948sdkhjf

Lastbilerne mangler luft

Det kniber med lufttrykket på lastbilernes dæk, men ellers er dækkenes tilstand på de tunge køretøjer generelt god.

Det kniber med lufttrykket på lastbilernes dæk, men ellers er dækkenes tilstand på de tunge køretøjer generelt god.



Så klart kunne direktør i Dækbranchens Fællesråd Volker Nitz konkludere efter sidste uges dækrazzia på Fyn, hvor landevejens tunge drenge kom for måleren.

Politiets omfangsrige totalkontrol for tunge køretøjer på rastepladserne ved Kildebjerg rasteplads på Fyn torsdag havde nemlig gæster med på sidelinjen. Rådet for Større Dæksikkerhed og frivillige medarbejdere fra dækbranchen i Danmark deltog i kontrollen med deres såkaldte ”dækrazzia”, der tidligere på måneden har været rettet mod personbiler.

Tunge køretøjer i alle afskygninger blev fra motorvejen vinket ind igennem rastepladsens parkeringsområde, og kun få kunne fortsætte uden at blive kontrolleret af en hærskare af politifolk og medarbejdere fra både Beredskabsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen.

I et hjørne af kontrolområdet havde dækfolket fået tildelt et par båse, hvor hovedformålet var at tjekke lastbilernes dæktryk og mønsterdybde og i øvrigt kontrollere dækkene for eventuelle skader.

Lovlige dæk

Volker Nitz, der ledede aktionen, kunne efter formiddagens dækkontrol af omkring 30 lastbiler og vogntog konstatere, at det generelt ser positivt ud.

-Vi ser kun få egentlig ulovlige dæk på lastbiler og deres påhæng, og dækmønsteret er egentlig ok, som vi også har set det ved tidligere kontroller. Men det kniber gevaldigt med at holde det korrekte dæktryk, som åbenlyst er en total overset faktor.

Branchedirektøren er nemlig ikke i tvivl om, at netop for lavt dæktryk har været en ulykkesfaktor ved sommerens dæksprængninger på lastbiler – ulykker, der i et enkelt tilfælde medførte dødsfald.

-Derfor udleverer vi også i forbindelse med kontrollen her en lille brochure, hvor man kan læse om fordelene ved ordentlig dækvedligeholdelse. Der er faktisk også penge at spare for vognmændene.

Dækkontrollen, der både omfattede danske og udenlandske køretøjer, var kun vejledende for chaufførerne – medmindre politiet måtte gribe ind. Nogle af de kontrollerede køretøjerne tilhørte danske vognmænd, der til daglig er kunder hos de firmaer, der havde bidraget med de frivillige dækkontrollanter. Derfor var der også lejlighed til en nærmere snak med chaufføren om hvad, man sammen kunne følge op på bagefter.

I alt 265 busser og lastbiler blev genstand for politiets totalkontrol på Fyn – heraf 99 udenlandske.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125