Brostøttet fragtfærge en dårlig idé
DI Transport advarer mod højere brotakster på Storebælt, for at sikre opretholdelsen af en fragtfærgerute mellem Jylland og Sjælland.
Brotaksterne på Storebæltsbroen for lastvogne burde være højere. Dermed vil det blive lettere for en fragtfærgerute over Kattegat at konkurrere med den faste broforbindelse.
Sådan lyder et forslag fra adm. direktør Anders Balle fra transportvirksomheden Frode Laursen.
- Hvis prisen for at køre over Fyn er den samme som at tage færgen, vil vi gerne som en del af løsningen tage færgen. Vi er bare nødt til at tage det alternativ, som er mest fordelagtigt for os, udtaler Anders Balle ifølge Transport Magasinet.
Forslaget kommer, fordi det tyske rederi Förde Reederei & Seeturistik snart lukke kombifærgeruten mellem Aarhus og Kalundborg. Dermed har de op mod 70.000 lastbiler og uledsagede trailere, der hidtil har benyttet kombifærgeruten, kun ét alternativ – Storebæltsbroen, for den tunge trafik forventes at stige mærkbart.
DI: Nej takMen ideen om højere brotakster på Storebælt vækker ikke begejstring i brancheorganisationen DI Transport.
- DI finder ikke nogen som helst anledning til at ændre på taksterne på Storebælt. Højere takster vil være en omkostning på den samlede mobilitet i samfundet og det har vi på ingen måde råd til i disse tider, advarer direktør i DI Transport, Michael Svane.
- Løsningen i forhold til at opretholde en færgedrift på Kattegat står og falder med, at markedet efterspørger en sådan løsning, hverken mere eller mindre, fastslår branchedirektøren.