23948sdkhjf

Femern A/S afviser magtmisbrug

-Femern A/S udøver naturligvis ikke magtmisbrug. Som statsejet selskab er vores rolle og opgave klart defineret i lovgivningen og i de forskellige retningslinjer for vores arbejde.

-Femern A/S udøver naturligvis ikke magtmisbrug. Som statsejet selskab er vores rolle og opgave klart defineret i lovgivningen og i de forskellige retningslinjer for vores arbejde.



Det siger adm. direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær i en kommentar til gårsdagens artikel i Børsen, hvor Scandlines retter kritik mod Femern i forbindelse med motorvejs-projektet.

-Det er Folketinget, der har besluttet, at vi skal planlægge og projektere den faste Femern Bælt-forbindelse og det er Folketinget, der skal behandle og vedtage en kommende anlægslov.

-Vi følger alle retningslinjer i en nøje reguleret proces, og VVM-processen kører naturligvis helt efter reglerne. Både Folketinget og offentligheden får fuld indsigt i alt. Vi lægger alting åbent frem, og det er Folketinget, der i sidste ende prioriterer og træffer de endelige valg om etablering af Femern Bælt forbindelsen og de tilhørende landanlæg.

Femern A/S følger dansk lovgivning nøje og projektet skal overholde både dansk og tysk lovgivning som helhed. Den faste Femern Bælt forbindelse er et stort, grænseoverskridende og internationalt projekt, der skal godkendes i to lande. I Danmark har vi fremlagt en VVM-redegørelse på ca. 2.000 sider og i Tyskland præsenterer vi i oktober de tyske myndigheder for en ca. 10.000 sider lang ansøgning om godkendelse af projektet.

Det handler ikke alene om at overholde lovgivningen. I hele processen ligger det os også stærkt på sinde, at der er fuld åbenhed og maksimal gennemsigtighed. Derfor har vi konsekvent informeret åbent om alle planer og inddraget borgere, virksomheder og andre interessenter i vores arbejde.

I den netop overståede VVM-høring har Scandlines afleveret et omfattende høringssvar til Transportministeriet. Det er naturligt, at Scandlines viser stor interesse for sagen, og vi vil nu gennemgå deres høringssvar grundigt på lige fod med de øvrige høringssvar, vi har modtaget. Resultatet vil blive forelagt for Transportministeriet, så det kan indgå i deres samlede afrapportering til Folketinget i god tid forud for den kommende anlægslov.

Vi accepterer, at man af forskellige grunde kan være uenig med os og mene, at Folketinget i sidste ende skal gennemføre andre løsninger end dem, vi anbefaler. Men påstanden om, at vi udøver magtmisbrug giver ikke mening, siger Claus F. Baunkjær.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095