Helbilsgodkendelsen er på vej
Trailerproducenter: På lang sigt er helbilsgodkendelsen en fordel for alle parter
Der er ingen tvivl om, at – det der på dansk har fået betegnelsen en – ”helbilsgodkendelse”, ikke umiddelbart opfattes som en ren fordel for kunderne. Men hæver man sigtekornet og ser længere fremad, er der ingen tvivl om at den rigtige løsning.
Hvis man fokuserer på standardtrailere, for eksempel en gardintrailer på tre aksler, så er der ikke noget produkt, som er så let at overflytte fra et land til et andet. Det skyldes uden tvivl at alle parter kender standarderne. Er der f.eks. tale om en nyere Krone trailere, så er den helbilsgodkendt, og alt er ”efter bogen” og det gør at traileren er lettere at omsætte, når den er brugt.
- Alle Krone sættevogne, citytrailere og kærrer m.v. som leveres færdige ab fabrik er alle helbilsgodkendte. Det vil sige, der ligger en fuldstændig godkendelse af køretøjet, herunder også de påbyggede dele, så som pallekasser, lifte etc. Skal der leveres et køretøj til videre opbygning, et krone chassis med senere påbygning af en Wilke kasse (som eksempel) leverer vi en EU godkendelse på vores del. I praksis, i meget få tilfælde, laver vi normalt en G-erklæring, siger ingeniør Uffe Steffensen fra Krone Scanbalt A/S.
- Leverer vi et lad til en motorvogn sørger vi for, at vores del er godkendt. Skal lastbilen og opbygningen helbilgodkendes er det motorvognsleverandøren, som klarer det.
Kortsigtet kan man spørge, ja men hvad har det med den første bruger at gøre?
- Jo, hvis køretøjet er lettere at omsætte vil der også være et større marked. Dermed er der også ”risiko” for, at man kan opnå en højere pris på produktet. Er der et større marked og en højere brugtpris, vil det også være billigere for den første ejer, at eje produktet.
Kel-Berg er i gangFlere producenter er allerede i gang med at gøre de indledende skridt til at kunne få en helbilsgodkendelse hjem.
Hos Kel-Berg, der er en af de store nordiske trailerproducenter, er man da også allerede i gang.
- I England – hvor vi også er til stede – er helbilsgodkendelsen allerede gældende, så vi er i fuld gang med processen, og vi synes bestemt, at helbilsgodkendelsen er en god idé, siger direktør Jens K. Larsen, Kel-Berg, der regner med en tidshorisont på et halvt års tid.
Læs mere om EU-helbilsgodkendelse i Trans Inform nr 9, der netop er udkommet.