Transportbranchen vil uddanne trafikledere
Inden for kort tid kan de store særtransporter få en helt ny måde at komme gennem Danmark på. I stedet for politiet skal transportbranchens egne trafikledere have lov til at dirigere færdslen.
Politiet sparer ressourcer, trafikken glider bedre, og vognmændenes transporter bliver mere effektive, mener ITD.
Der er tale om et mangeårigt mål for branchen. I dag skal politiet af sted, når en særtransport gør det nødvendigt at guide trafikken. Det kræver mandetimer hos politiet og er besværligt for vognmændene.
At myndighedernes indstilling er positiv, fremgår af en nylig rapport fra Justitsministeriet om færdselsregulering i forbindelse med særtransporter. I denne måned gav de forskellige transportorganisationer deres mening til kende om rapporten i en høring. Justitsministeriet tygger nu på svarene, og et konkret udspil til en bekendtgørelse om trafikregulering og særtransporter kommer sandsynligvis i 2014.
- En ændring betyder, at politiet sparer ressourcer og kan koncentrere sig om andre nyttige indsatser. Vognmændenes fordel bliver, at de kan trække på folk internt med tilladelse til at lede trafik. Planlægningen bliver lettere og mere effektiv, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.
Konkret er der lagt op til, at trafiklederne skal have en uges uddannelse. Den kommende tid skal det nøjagtige indhold på plads. Det handler om emner som sprogkundskaber, påklædning, krav til skiltning og så videre.
ITD trækker på erfaring fra ITD’s netværk for særtransportører i arbejdet omkring uddannelsen og har også arbejdet tæt sammen med specialforeningen Kran-Blok Erfa. Generelt er der stor tilfredshed med udkastet, og der er således kun en række mindre knaster at file på plads. Fx ønsker branchen og ITD at harmonisere kravet til trafiklederens kørekort, så det ligesom i andre lande rækker med et kørekort til lastbil – kategori C. Rapporten foreslår skrappere regler med krav om kørekort til vogntog – kategori C/E.
I dag har kun politiet, beredskabet og Danmarks Idrætsforbund ret til at lede færdslen.