CHEP forlænger kontrakt med Unilever
CHEP har forlænget kontrakten med Unilever, så Unilever overalt i Europa vil bruge CHEP poolingsystem for at støtte for begge virksomheders mål for bæredygtighed. Aftalen dækker også Skandinavien.
Med den nye kontrakt har Unilever øget sin brug af CHEP’s services overalt i Europa med ca. 70 % ved at udskifte de mindre effektive returpaller i træ med CHEP’s poolingsystem.
Kontraktforlængelsen omfatter Unilevers aktiviteter i Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien, Polen, Ungarn, Skandinavien og Rumænien, hvor den supplerer Unilevers eksisterende CHEP-service i resten af Europa. Denne udvidelse af samarbejdet blev gennemført i marts 2013.
Unilever er en af verdens førende leverandører af fødevarer, husholdningsprodukter og produkter til personlig pleje til kunder i over 190 lande. Selskabets portefølje rummer en række kendte mærker såsom Knorr, Persil, Omo, Dove, Sunsilk, Hellmann’s, Lipton, Rexona, Sure, Wall’s, Lux, Rama, Ponds og Axe. 14 af disse mærker genererer nu en årlig omsætning på 7,5 mio. kr. eller mere.
Fornyligt konkluderede en et uafhængigt studie af pallers livscyklus i hele supply chainen, at CHEPs pallesystem i Europa har den mindste påvirkning på miljøet sammenlignet med andre pallesystemer, nemlig returpaller i hvidt træ og engangspaller i hvidt træ. Studiet blev foretaget af Intertek-RDC Environment i Bruxelles, en ledende miljøkonsulentorganisation i henhold til ISO 14044-metoden.
Ifølge denne vurdering vil Unilevers konvertering af flere returpaller i hvidt træ i henhold til den nye kontrakt med CHEP give en årlig besparelse på ca. 4.700 tons CO2-udledning, hvilket svarer til udledningen fra 750 husholdningers elforbrug i ét år, samt forhindre at 400 tons træ bliver deponeret på lossepladsen, fordi CHEP reparerer deres ødelagte paller.