Container-rederier bestiller skibe for milliarder
Udsigten til en konsolidering blandt de 20 største containerrederier har i løbet af få år fortonet sig, og der synes ikke at være umiddelbare tegn på, at nogle har tænkt at trække sig eller fusionere med andre.
Det på trods af ekstremt vanskelige vilkår de seneste år med lave fragtrater og voldsom overkapacitet, konstaterer Alphaliner tirsdag på baggrund af rederiernes massive byggeprogrammer.
Siden 2009 har 18 ud af de 20 største rederier forpligtet sig til køb af nye containerskibe svarende til 344 skibe på i alt 3,4 mio. teu og til en samlet værdi af 34,1 mia. USD. Det skriver Shippingwatch.
Selv om en konsolidering ikke kan udelukkes i fremadrettet, er der ingen aktuelle tegn på, at det vil ske i den nærmeste fremtid. Og efter at fusionsdrøftelserne mellem Hamburg Süd og Hapag-Lloyd brød sammen i foråret, er der ifølge Alphaliner ingen oplagte fusionskandidater tilbage. De seneste ordrer fra Yang Ming og UASC bekræfter, at selv de mellemstore containerrederier er optaget af at sikre deres position og eksistens i markedet blandt uafhængige operatører i linietrafikken.