23948sdkhjf

Femern A/S klar til at aflevere tysk ansøgning i oktober

Femern A/S er nu færdig med en 10.000 sider lang ansøgning om at bygge en fast forbindelse over Femern Bælt.

Femern A/S er nu færdig med en 10.000 sider lang ansøgning om at bygge en fast forbindelse over Femern Bælt.



Ansøgningen skal afleveres til de slesvig-holstenske myndigheder i oktober og hermed er godkendelses-processen i gang både i Danmark og i Tyskland.

Gennem fire år har Femern A/S projekteret tre alternativer, hovedprojektet som er en sænketunnel, en skråstagsbro og en boret tunnel. Alternativerne er undersøgt grundigt og deres påvirkning på miljøet er analyseret i detaljer. På baggrund af de mange undersøgelser, som er gennemført af et stort hold internationale eksperter, er sænketunnelen udpeget som det projekt, Femern A/S anbefaler at bygge.

-Femern Bælt projektet er kommet et stort skridt videre. Vi er i gang med udbuddene, hvor entreprenørerne nu tegner og regner på en pris på sænketunnelen. Vi er i gang med den danske VVM-høring og nu kommer den tyske godkendelsesproces, som er den sidste del af vores projekteringsopgave, før anlægsloven for projektet kan udarbejdes.

-Det er en god fornemmelse at være kommet så langt i den udfordrende proces. Vi har et godt og konstruktivt samarbejde med de tyske myndigheder og det er stærkt, at vi sammen har kunnet færdiggøre ansøgningen hurtigt og med høj kvalitet. Der er trods alt tale om et af Europas største grænseoverskridende anlægsprojekter og der er derfor tale om en meget kompliceret proces, siger administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S.

Femern A/S anbefaler sænketunnelen, fordi det er den bedste løsning i forhold til teknologi, byggemetoder, sikkerhed, miljø og økonomi. Det spiller en stor rolle i valget, at byggemetoden er kendt og afprøvet, eksempelvis på Øresundstunnelen, hvor man havde stor succes med håndtering af sediment ved gravearbejdet i havbunden.

Sænketunnelen under Femern Bælt får plads til fire motorvejsspor og en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane og vil efter planerne stå klar i slutningen af 2021.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078