E45/A7: Et trafikalt smertensbarn
Sikringen af erhvervsområderne Slesvig-Holsten, Danmark og Hamborg er meget afhængig af en fungerende infrastruktur.
Derfor skal den presserende udbygning af det alternative vejnet, der skal supplere hovedtrafikåren A 7, også være en af hovedopgaverne af trafikplanlægningen. I årtier er dette blevet forsømt.
Dette blev i torsdags konstateret på en dansk-tysk logistikkonference i Harrislee-Kupfermühle ved Flensborg. Der deltog ca. 60 logistikvirksomheder og trafikeksperter på konferencen. Det var Vækstcentret i den Dansk-Tyske Region og Logistik Initiative Schleswig Holstein e.V.
Følsomt system-De aktuelle problemer viser, hvor følsomt trafiksystemet er i Slesvig-Holsten, sagde statssekretæren i det slesvig-holstenske ministerium for Økonomi, Arbejde, Trafik og Teknologi, dr. Frank Nägele.
For at aflaste A 7 fortsætter delstaten Slesvig-Holsten på højtryk med planerne om en udvidelse af A 20 med udførelsen af en ny passage over Elben og en dertil nødvendig finansieringsmodel.
Nägele var på konferencen desuden overbevist om, at den ca. 40 år gamle bro Rader Hochbrücke (A 7) efter dens renovering, der udføres lige nu, senest fra slutningen af november igen kan passeres ubegrænset også af tung trafik.
-Vi er positiv omkring, at broen derefter igen vil udføre dens opgave, sagde statssekretæren.
-Men vi ved ikke, om det vil gælde i hele den tidligere planlagte levetid på 80 år.
Nybyggeri overvejesDerfor overvejes der nu et nybyggeri, som skal optages i Bundesverkehrswegeplan (katalog over offentlige anlægsprojekter på transportområdet i Tyskland). En ny togpassage over kanalen ved Rendsborg er allerede nu blevet anmeldt.
Holger Matzen fra Logistik Initiatives bestyrelse understregede de infrastrukturelle interesser, som Danmark og Slesvig-Holsten har tilfælles.
Virksomhederne kæmper hver dag for deres produktionssted. Politikken skal ikke kun engagere sig mere intensivt for sikringen af transporten på vejene, men også for at styrke havnene og togtrafikken, appellerede Matzen. Den problematiske situation i Slesvig-Holsten vil gennem den kommende A-7-udvidelse i Hamborg-området især for lastbiltrafikken komme til at vare i flere år, frygtede deltagerne på konferencen.
Poul Bruun fra Dansk Vejforening med 625 medlemsvirksomheder kritiserede, at Jyllandskorridoren som hovedakse for vejtrafikken mellem Danmark og Nordtyskland i mindst 25 år har fået for lidt opmærksomhed fra det politiske liv og offentligheden - og det, selv om transporten er vokset til nu dagligt 5.200 lastbiler.
Der har ikke været nogen rettidige planer og konkrete handlinger for den dobbelte sikring af ruten eller fungerende alternative ruter. Den vanskelige situation, der på den måde er opstået i Slesvig-Holsten/Hamborg, viser dog, at søtrafik, der skal afvikles via danske og tyske havne, i et vist omfang kan være et alternativ, hvis disse skibsforbindelser er godt udbygget, understregede Klaus G. Andersen, Managing Director af Fredericia Shipping A/S.
Havne har problemerFrank Schnabel fra bestyrelsen af Gesamtverband Schleswig-Holsteinischer Häfen e.V. krævede en bedre iagttagelse af de ca. 30 havne i den nordligste tyske delstat, som har en gennemsnitlig vækst på tre procent om året.
Også havnene kræver gode vejforbindelser.
-Trafiksituationen gennem A-7-begrænsningen i Hamborg giver os hovedpine, alene derfor er A 20 så vigtig – nu skal den snart være der.
Frank Schnabel annoncerede, at det dansk-tyske samarbejde ville blive udbygget gennem et planlagt samarbejde mellem hans forening og organisationerne Danske Havne samt offshore-transportprojektet i Havneby/Rømø.