23948sdkhjf

Frederikshavn Havn satser på bæredygtigt skibsbrændstof

Frederikshavn Havn, virksomheden Steeper Energy og Aalborg Universitet har indgået partnerskab om at etablere verdens første biomasse-baserede anlæg til fremstilling af bæredygtigt skibsbrændstof.

Frederikshavn Havn, virksomheden Steeper Energy og Aalborg Universitet har indgået partnerskab om at etablere verdens første biomasse-baserede anlæg til fremstilling af bæredygtigt skibsbrændstof.



Anlægget, der skal levere svovlfrit brændstof til de mange tusind skibe, der årligt passerer Frederikshavn Havn, baseres på̊ Steeper Energys patentanmeldte Hydrofaction(TM) teknologi.

- Med udgangspunkt i det nyligt indviede bio-olie forskningsanlæg på Aalborg Universitet, der er baseret på samme teknologi, og igangværende aktiviteter i Canada omkring etablering af et pilotanlæg samt et større demonstrationsanlæg, vil en væsentlig del af de tekniske og økonomiske risici ved etablering af et anlæg i Frederikshavn blive kraftigt reducerede, siger Lasse Rosendahl, professor ved Institut for Energiteknik, AAU.

Professoren henviser til de nye skærpede svovlkrav, der træder i kraft den 1. Januar, som vil tvinge fartøjer, der færdes i de såkaldte SECA områder i Østersøen og Nordsøen samt langs den Californiske kyst til enten at rense brændstoffet for svovl eller skifte til et svovlfrit brændstof. For rederierne kan det betyde årlige trecifrede millionregninger.

900.000 tons

Frederikshavn Havn anslår, at der er et marked på omkring 900.000 tons marinebrændstof årligt alene i området omkring Skagerrak og det nordlige Kattegat.

Det kommer ikke kun til at betyde noget for dem, der bliver kunder til anlægget, men vil også være med til at skabe arbejdspladser og trække endnu mere trafik ind i havnen, mener CEO i Frederikshavn Havn, Mikkel Sørensen.

- Ca. 100.000 skibe passerer hvert år strædet ved Skagen i enten syd- eller nordgående retning, og mange af dem vil benytte muligheden for at tanke svovlfrit brændstof i eller ud for Frederikshavn, siger Mikkel Sørensen.

Han understreger, at det nye brændstof uden problemer vil kunne blandes med det eksisterende brændstof i skibenes tanke.

I den foreløbigt projekterede størrelse vil anlægget ikke kunne dække det fulde forbrug på havnen. Det planlagte anlæg vil kunne producere 50-150.000 tons brændstof årligt. Præcis hvor meget, man vil producere, afhænger af økonomien.

Olie af træ

I den anden ende skal anlægget fodres med to til tre gange så meget træ. Bio-olien skal nemlig produceres på træ, som i første omgang skal importeres til havnen fra f.eks. Rusland, Baltikum, Sverige, Finland eller endda Canada. Det er dog ingen hindring, da havnen allerede i dag har et velfungerende logistiksystem, der egner sig til import af biomasse.

Lokal forskning

Ifølge teknisk direktør Steen B. Iversen, Steeper Energy, vil der på længere sigt blive arbejdet hen imod, at anlægget kan drives på flere forskellige biomasser, som for eksempel lokale energiafgrøder eller gylle, halm o.lign. Dette arbejde vil udføres på Aalborg Universitets nyligt indviede bio-olie forskningsanlæg.

- Ved at opstille et solidt forretningsmæssigt grundlag for anlægget baseret på træ som input, kan vi fokusere på at gøre anlægget så effektivt som muligt, og på at producere et bæredygtigt, højkvalitets biobrændstof til den marine sektor, siger Steen B. Iversen.

Projektet er endnu i sin indledende fase med fokus på at opstille en gennemarbejdet business case og feasibility study. Herefter søges investorer og partnere til selve engineering fasen.

På Frederikshavn Havn glæder man sig overordentlig over projektet:

- Det bliver fantastisk at kunne bruge affald, f.eks. fra træindustri, til at skabe noget, der bliver en del af løsningen på et stort miljøproblem inden for det maritime område. I dag forbruges dagligt ca 90 mio. tønder olie på verdensplan, heraf de 60 mio. alene til transport, siger Mikkel Sørensen.

Endnu søges der investorer til projektet, som konsortiet dog er sikre på, kan realiseres. Der er allerede ansøgt om midler fra forskellige offentlige og private fonde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063