Topversion testes under ekstreme forhold
Volvo FH16, Volvos nye lastbil til tunge fjerntransporter, er testet i det mest ekstreme miljø i Australien
I to dage blev bilen sat på prøve af journalisterne Brian Weatherley og Steve Brooks, der begge har lange erfaringer fra transportbranchen.
De australske kørselsforhold er krævende på flere felter:
Afstandene er lange, vejene hårde, hastighedsgrænserne er høje og lasterne tunge.
Mange overnatningerDe lange transportstrækninger betyder, at en australsk chauffør i snit overnatter fem nætter i sin lastbil. Det stiller høje krav til miljøet i førerhuset, både af hensyn til arbejdet og hviletiden.
Allerede i udviklingsfasen blev der gennemført omfattende tests af den nye FH-serie i Australien. Nu har de to erfarne journalister så oplevet, hvordan den nye lastvogn fornemmes på de australske veje i versionen Volvo FH16 700 med Globetrotter XL-hytte.
Det første som skulle prøves, var rummeligheden i det nye førerhus. Brian Weatherley og Steve Brooks forberedte sig på todagesturen ved at pakke lastvognen helt med fornødenheder. Blandt andet rigeligt med vand, mad og sengetøj.
-Der er ingen mangel på opbevaringsmuligheder. Eftersom hyttens A-stolper er blevet mere lodretstående, er opbevaringsrummene også blevet større og førerhuset er vokset en kubikmeter i rummelighed. Det fornemmes, når man bevæger sig rundt i hytten, siger Brian Weatherley.
Hård og tung kørselTuren fra Brisbane til Toowoomba, over bjergstrækningen ved Cunningham Gap, bød på rigtig hård kørsel.
- Det var helt klart spændende og samtidig en udfordring. Vejene og hastighederne der er noget helt andet, end det jeg er vant til, så det satte helt klart mine kørekundskaber på prøve, siger Brian Weatherley, der tilføjer:
- Det jeg frem for alt slås af, når jeg kører den nye Volvo FH16, er, hvor let den er at manøvrere.
Vognen reagerer direkte og holder desuden den korrekte kurs, så chaufføren slipper for konstant at korrigere med rattet.
Efter en overnatning i lastbilen i Toowoomba var det for chaufførduoen tid til at koble den sammen til en typisk australsk B-trippel-kombination. Det betyder, at man kobler tre trailere til lastbilen. Omregnet til cifre bliver det en 84 tons tung og 36 meter lang vogntogskombination på 12 aksler. Nu var det Steve Brooks tur til at tage plads bag rattet.
- Jeg synes, at den nye Volvo FH16 har et fantastisk vejgreb. Men det jeg er mest imponeret over, er præstationerne fra både motoren og I-shiften. På trods af at vi trak lidt over 80 tons, føltes den utrolig let af køre, siger han.
Hele testen kan ses på http://www.youtube.com/watch?v=krQEinPk1ds.
TestholdetBrian Weatherley:
Britisk transportjournalist som grundlagde bloggen Big Lorry Blog. Han har tidligere været chefredaktør for det britiske transportmagasin Commercial Motor og Truck & Driver. Har også været britisk medlem af juryen i International Truck of the Year.
Steve Brooks:
Chefredaktør for Diesel Magazine, som han også var med til at etablere. Han har hele sit liv været virksom indenfor transportbranchen, både som chauffør og som journalist.