Slibning af asfalten sparer to procent af bilernes brændstof
Svenske virksomheder og forskere skal nu til at videreudvikle en slibeteknik til veje, der i et pilotforsøg har vist sig at kunne reducere bilernes brændstofforbrug med to procent.
Det skriver Ingeniøren.
-Det er en lovende teknik, som forhåbentlig også kan reducere sporkøringen, og det er sjovt, at vi nu har fået midler, så vi kan gå videre med det. Der er også flere kommuner, der har vist interesse, siger Mattias Lindahl, der er docent på afdelingen for Industriell miljöteknik på Linköpings Universitet.
Den svenske virksomhed HTC har fået 3,45 mio. kroner til at videreudvikle slibemaskiner til asfalt, fordi et pilotforsøg har vist, at det både reducerer vejstøj og bilernes brændstofforbrug. (Foto: HTC)
Sammen med en række andre forskere, det svenske vejtekniske institut, VTI, og virksomheden HTC, der blandt andet udvikler maskiner til slibning af betongulve, har han testet effekten af at slibe den øverste del af slidlaget på den heftigt trafikerede E4-vej. hvor der er udlagt støjdæmpende asfalt.
Gruppen sleb en 65 meter lang og én meter bred stribe på vejen og målte effekten på vejstøj (-2,2 dB) og rullemodstand (4-7 procent lavere). Et almindeligt køretøj bruger som tommelfingerregel en tredjedel af energien til at overvinde rullemodstanden, mens en tredjedel går til vindmodstand og resten går tabt som varme i motoren. Derfor resulterer den lavere rullemodstand i et cirka to procent lavere brændstofforbrug.
I Danmark arbejder forskere fra RUC og DTU sammen med Vejdirektoratet og entreprenøren NCC på at opnå tilsvarende resultater i projektet Cooee, der har fået 14 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd.