Travlt efterår i vente for Femern-projekt
Femern A/S går et travlt efterår i møde med høj aktivitet på alle de kerneområder, som er en forudsætning for at komme i gang med selve anlægsbyggeriet i sommeren 2015.
-Vi har et stort arbejdsprogram foran os i efteråret 2013 indenfor vores hovedområder, dvs. udbudsprocessen og myndighedsgodkendelserne i Danmark og Tyskland. Det drejer sig konkret om følgende opgaver, siger adm. direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær.
Det er:
•Igangsætning af forhandlingerne med de prækvalificerede entreprenører
•Færdiggørelse af den samlede ansøgning til de tyske myndigheder
•Gennemførelse og afslutning af VVM-høringen i Danmark
•Igangsætte fremrykkede anlægsarbejder på Lolland
•Fortsat dialog med myndigheder, borgere og andre interessenter i både Danmark og Tyskland om projektet.
-Det er en stor og spændende mundfuld med mange elementer, der skal falde på plads. Vi er godt på vej, men det er i sagens natur ikke uden udfordringer at gennemføre infrastrukturprojekter af denne størrelsesorden. Det viser erfaringerne. Organisationen er klar til at løse opgaverne i samarbejde med vores mange gode samarbejdspartnere i både Danmark og Tyskland. Det er en nødvendig betingelse for, at vi som forudsat kan gå i gang med de store anlægsarbejder på verdens længste sænketunnel i sommeren 2015.
-I sidste ende handler det om at skabe et stykke topmoderne, miljøvenlig og fleksibel infrastruktur, som kan styrke mobiliteten afgørende og binde Danmark og resten af Skandinavien endnu bedre sammen med kontinentet. Vi vil eksempelvis – i tæt samarbejde med Banedanmarks projekter - kunne skabe helt nye muligheder for jernbanetrafikken og som en ”sidegevinst” frigøre kapacitet til landsdelstrafikken mellem Øst- og Vestdanmark.
I transportbranchen vil det sikkert glæde mange lokale vognmænd og chauffører, der kan regne med at få