Politiet afviser påstand om svækket tungvognskontrol
Rigspolitiets Tungvognssektion har meget svært ved at genkende FDL-nyts påstand om en neddroslet cabotagekontrol resten af året.
Af Lars Myrup Lassen
Frie Danske Lastbilvognmænds (FDL) nyhedsbrev FDL-nyt skrev forleden, at politiets tungvognskontroller – herunder cabotage-kontrollerne – ville køre på vågeblus resten af året. Årsagen var angiveligt, at de til formålet afsatte mandetimer i 2013 var tæt på at være opbrugt.
Men det er slet ikke tilfældet, oplyser lederen af Rigspolitiets tungvognskontrol, vicepolitiinspektør Jørn Pakula Andresen til Trans Inform.
- Tungvognskontrollerne kommer til at fortsætte det samme kontroltryk som hidtil resten af året. Der bliver ikke ændret på antallet af kontroller og den grundighed, som de foregår med – snarere tvært imod, siger Jørn Pakula Andresen.
MisforståelseHan vurderer, at misforståelsen skyldes, at politiet har oparbejdet et lille efterslæb i forhold til det planlagte antal tungvognskontroller.
- Vi mangler, at kontrollere omkring 2500 lastvogne inden årets udgang, hvis vi skal opfylde målsætningen for 2013. Når vi er kommet lidt bagud i forhold til planen, så skyldes det især, at vi finder betydelige overtrædelser af køre- og hviletidsregler på en forholdsvis stor andel af de udenlandske lastvogne, som vi også skal kontrollere for eventuelle cabotage-overtrædelser, fortæller vicepolitiinspektøren og forklarer:
- Derfor har de betjente, der er specialuddannet til cabotagekontrol, i første halvår brugt meget tid på kontrol af køre- og hviletid, når de kontrollerer udenlandske vogntog. Det er tid, der er gået fra cabotagekontrollen. Derfor har vi nu ændret arbejdsgangen, så cabotage-specialisterne udelukkende fokuserer på cabotage-kontrollen, mens deres kolleger tager sig af alle de andre kontrolområder i forbindelse med tungvognskontrollerne.
CabotagefokusReelt har politiet tilført betydelige ressourcer til cabotagekontrollerne.
- Der er stor fokus på cabotage-spørgsmålet, både politisk og i transportbranchen. Derfor ønsker vi naturligvis også, at opfylde målsætningen om et tilfredsstillende kontroltryk, siger Jørn Pakula Andresen.
Han oplyser, at tungvognssektionen har anvendt betydelige ressourcer på at uddanne specialister på cabotageområdet.
- Cabotage-begrænsningen er stadig relativt ny og der har været en række forhold, der skulle afklares i forbindelse med den danske fortolkning af EU-direktivet. Her er vi i løbende dialog med Trafikstyrelsen. Det er et område, der kræver særlige efterforskningskompetencer og derfor har vi uddannet specialister.
SnedigereDer er også sket en udvikling på cabotageområdet ”på den anden side af hegnet” – i transportbranchen.
- Vores kontroller viser, at de fleste transportvirksomheder faktisk er blevet gode til at overholde cabotage-reglerne. Det er en positiv udvikling. Men dem, der stadig forsøger på at snyde på vægtskålen, er desværre også blevet bedre til at sløre sporene. Det gør det lidt vanskeligere at afsløre synderne. Også derfor er der behov for specialister.
Læs mere i næste nummer af Trans Inform