Høj sejladssikkerhed under Femern-byggeriet
Efter flere års frugtbar dialog mellem Femern A/S og de maritime myndigheder i Danmark og Tyskland har myndighederne nu officielt formuleret kravene til sejladssikkerhed under byggeriet af den faste Femern Bælt forbindelse.
Både den tyske ansvarlige myndighed Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt og Søfartsstyrelsen i Danmark har meddelt, at de er enige med Femern A/S i, at der skal etableres et VTS-system og at der skal være vagtskibe samt at der foretages omfattende planlægning og overvågning af al skibstrafik, mens byggeriet står på.
Dansk og tysk personaleVTS-systemet, der skal overvåge og vejlede skibene på deres vej gennem Femern Bælt, vil blive placeret på det eksisterende VTS-center i Travemünde og vil være i drift døgnet rundt i hele anlægsperioden. VTS-systemet for Femern Bælt bemandes med både tysk og dansk personale.
Myndighederne er også enige med Femern A/S i, at offshore anlægsarbejder på Femern Bælt – dvs. udgravning til tunnelrende og nedsænkning af tunnelelementer – kun kan finde sted i to afgrænsede arbejdsområder på samme tid. Hvert arbejdsområde skal være klart og tydeligt afmærket og et særligt vagtskib skal holde opsyn med skibstrafikken omkring hvert enkelt område.
V
agtskibeFemern A/S vil sørge for driften af de døgnbemandede vagtskibe, der både skal have en repræsentant fra en dansk og en tysk myndighed om bord. Sammen med VTS-systemet skal vagtskibene sikre mod uvedkommende sejlads i arbejdsområderne. Der skal desuden konstant være et ekstra vagtskib stand-by, hvis et af de to faste vagtskibe midlertidigt skal i havn.
-Vi er glade for, at myndighederne allerede nu er enige med os om, hvad de skal til for at opnå høj sejladssikkerhed i hele byggeperioden. Det betyder nemlig, at vi kan planlægge aktiviteterne i god tid og samtidig indarbejde kravene i de kommende kontrakter med de store entreprenørkonsortier. Det er et vigtigt skridt i realiseringen af den faste forbindelse, siger teknisk direktør i Femern A/S, Steen Lykke.