23948sdkhjf

Schenker vil køre med modulvogntog på E6 i Norge

Mange stop på den norske jernbanestrækning Dovrebanen har fået jernbaneselskabet Schenker til at søge i nye veje.

Mange stop på den norske jernbanestrækning Dovrebanen har fået jernbaneselskabet Schenker til at søge i nye veje.



- På grund af hyppige driftsproblemer på den norske Dovrebanen bør det tillades, at køre med 25,25 meter lange modulvogntog på vejstrækningen Oslo-Trondheim, siger kommunikationschef ved Schenker Norge, Einar Spurkeland.

I dag er modulvogntogene tilladt på strækningen Oslo-Lillehammer.

DB Schenker har i det første halvår, som følge af stop i togtrafikken, været nødt til at flytte 15 pct. af banetrafikken over på lastbiler. Det har ført til, at der kører flere lastbiler på vejene. To modulvogntog tager lige så meget som tre ordinære vogntog og det vil derfor med indførelsen af modulvogntog være muligt at reducere antallet af lastebiler på vejene.

I perioden 1. juni 2008 - 1. juni 2017 kører en prøveordning med modulvogntog på 22 strækninger i Norge. De hidtidige erfaringer er positive og fører til færre vogntog på vejene.

- DB Schenker ønsker, at bruge denne type vogntog mellem Oslo og Trondheim i efterår, hvis togene får problemer. Der bør kunne gives en generel tilladelse til anvendelse af modulvogntog på strækningen Oslo-Trondheim. Det skulle ikke være unødvendig med en bureaukratisk ansøgningsbehandling når togene ikke kører. For DB Schenker vil toget dog uanset være førstevalget på strækningen. Tilsvarende er toget enerådende på strækningen Oslo-Narvik gennom Sverige, understreger kommunikationschef Einar Spurkeland.

I Sverige kører Schneker, som det kan ses på billedet med rigtig mange lange vogntog.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078