Fireakslet Scania til Dianalund
Vognmand Torben Nielsen, Dianalund har fået leveret en ny fireakslet Scania med tippelad.
Det nye chassis er en Scania R 480 LB8x4*4HNB, som er udstyret med en sekscylindret Scania DC13 07 motor på 13-liters slagvolumen og med en topeffekt på 480 hk. Motoren overholder Euro 5-normen takket være totrins kølet EGR. Transmissionen er en Scania GRSO905, 14-trins range/split med overgear, der har fuldautomatisk Opticruise gearskifte, samt et kraftudtag af typen ED120P. Forakslen er en 8 tons version, mens de to drivaksler i triplebogien er af 8,5 tons typen og den bagerste aksel er en 7 tons version, som er hydraulisk styrende. Tandemaggregatet består af Scania AD 1300 trækaksler med RB 662+R 660 bagtøj, med udveksling på 3,42:1. Alle aksler er ophængt i luftaffjedring og akselafstanden er 3.750 mm. Førerhuset er et CR19 med normalt tag.
Nopa har bygget chassiset op med tipunderpart, tilpasset til en JTC halvrund termo-asfaltkasse, med et rumindhold på ca. 16,5 m3 med isolering. Udstyret omfatter også rustfri stålplader, rullepresenning, beregnet for bagtip, alu-combitank med bio-olie, olie bagud for kærrer, lys/luft for kærrer, VBG trækbjælke samt VBG 795 påhængsvognskobling med luftservo.
Derudover er der monteret en Nopa lygtebagende med runde diode baglygter, Diode arbejdslamper, speciel fremstillet hydraulisk kofanger for asfaltkørsel, værktøjskasse med en låge og plastskærme monteret over aksler. Scania Danmark A/S Holbæk har stået for levering af Scania chassiset.