Fem er med på broen
I forbindelse med hovedrådgivningen på Storstrømsbroen har Vejdirektoratet prækvalificeret fem firmaer/konsortiet til at give bud på opgaven.
Efter en samlet vurdering af de fremsendte ansøgninger prækvalificeres følgende firmaer:
• Konsortiet Niras og Halcrow der består af NIRAS A/S (DK) og Halcrow Group ltd (UK). Der er tilknyttet underrådgiverne ES-Consult (DK), DHI Group (DK), FORCE Technology (DK), PLH Arkitekter A/S, Møller & Grønborg AS.
• COWI A/S (DK) med underrådgiverne Dissing + Weitling Architecture A/S (DK) og Hasløv & Kjærsgaard Arkitektfirma I/S (DK)
• Arup and Partners Limited (UK) med underrådgiverne Atkins Danmark (DK), M&E Engineering A/S (DK), SLA (DK) og DHI (DK).
• Rambøll Danmark A/S med underleverandørerne Parsons (US), BEaM (DK), Schønherr (DK) og L34 (DK).
• Konsortiet EKJ, GEO og Mott McDonald ltd der består af EKJ Rådgivende Ingeniører A/S (DK), GEO A/S (DK) og Mott MacDonald Ltd (UK) med underrådgivere Gottlieb Paludan Architects A/S (DK), Elu Consult AB (S) og Royal Haskoning DHV Nederland B.V. (NL).
I henhold til udbudsbekendtgørelsens IV.1.2. er udvælgelsen sket efter følgende kriterier:
Udvælgelsen vil ske på baggrund af en vurdering af ansøgers kvalifikationer, herunder de fremsendte referencers relevans for den udbudte opgave, idet udvælgelsen endvidere skal medvirke til at sikre den bedste konkurrence. Særligt referencer der vedrører erfaring med rådgivning ved opførelse af større broer, vil blive vægtet. Ved vurderingen af ”den bedste konkurrence” kan tillige indgå ansøgers størrelse.
-Der var otte konsortier, der havde anmodet om prækvalifikation. Samtlige ansøgere er gennemgået for konditionsmæssighed i forbindelse med prækvalifikationen. Alle opfylder de i udbudsbekendtgørelsen stillede krav,siger projektchef Erik Stoklund.
-I henhold til udbudsbekendtgørelsen skulle vi vælge fem til at give bud. Det var meget små forskelle, der adskilte de indstillede fra dem, der ikke kommer med.