Brofag på Europas nuværende største brobyggeri løftet på plads
Det første brofag til broen over Sundsvallsfjärden, som er et af de mest spektakulære segmenter i det svenske Trafikverkets projekt E4 Sundsvall, er løftet på plads.
Det er fuld fart på byggeriet af broen, som strækker sig over Sundsvallsfjärden og som skal aflaste
Sundsvalls centrum med ca. 10 000 køretøjer i døgnet. Brobyggeriet begyndte i 2011 og nu på det tredje byggeår foregår arbejdet med broen på land samtidig med at der støbes ude i fjorden.
Fremstillingen af stålelementerne til brofagene sker i Tyskland og i Polen svejses delene sammen til mellem ca. 120 til 170 m lange brofag.
Brobyggeriet er det største nuværende brobyggeri i dagens Europa, og med sine 2109 m bliver den en af de længste broer i Sverige.
Nu indledes et af de mest spektakulære byggeled i projekt E4 Sundsvall. Totalt ni brofag som måler op til 170 m og hvor de tungeste fag vejer 2500 ton, skal løftes på plads.
Arbejdet beregnes at forløbe frem til isen lægger sig på Sundsvallsfjärden i vinter.
De seneste uger har forberedelserne til løftet været i gang på nordsiden af Sundsvallsfjärden. Svejsearbejdet er udført på de stålrørskonstruktioner som skal løftes op på brostøtten og en løfteanordning, en såkaldt Derrick, er monteret på det allerede færdigmonterede brofag over land.
Kranen fra Holland har en løftekapacitet på ca. 1500 ton og har tre opgaver. Den skal løfte den første stålrørskonstruktion op på brostøtten, den skal løfte det første brofag på plads på nordsiden og den skal anvendes i reparationsarbejdet på det løftetårn, som havarerede i Söråkers havn den 23. maj. Når løftetårnet er repareret skal det anvendes til at løfte de efterfølgende brofag.