Scania fik udmærket halvår
Scanias resultat for det første halvår af 2013 faldt til 3.971 mio. sek.
Sammenfatningen af de første seks måneder for 2012 viser, at omsætningsresultatet faldt til 3.971 mio. sek og resultatet pr aktie sank til 3,47 sek. Nettoomsætningen steg med 7 procent til 42.139 mio. sek., og kasseflowet steg til 744 mio. sek. for køretøjer og service.
-Scanias indtjening i første halvår af 2013 faldt til 3 mio. sek. En stærkere svensk krone og en betydelig priskonkurrence trak indtjeningen ned. Højere køretøjsvolumen og en bedre kapacitetsudnyttelse har haft en positiv effekt. Scanias orderindtag i Europa fortsatte med at stige i løbet af andet kvartal. Det økonomiske klima er fortsat usikkert, men der er et udskiftningsbehov og efterspørgslen understøttes også af kunder, der investerer i Euro 5-køretøjer før årets udgang, hvor overgangen til Euro-6 finder sted. På nogle markeder er der en efterspørgsel efter Euro-6 og Scania er godt positioneret med lanceringen af anden generation af Euro 6-motorer. Markedet i Europa er steget, dels på grund af den førende position i Euro 6, siger adm. direktør Martin Lundstedt i en kommentar.
Selv i Latinamerika har Scania vundet markedsandele og nye ordrer i Brasilien og Argentina fortsætter på et højt niveau. Ordreindgangen på busser uden for Europa var på et godt niveau. For motorer er ordreindgang forbedret sammenlignet med første kvartal, hvilket kan henføres til Amerika.
Scania fortsætter med at udvikle serviceforretningen og volumen stiger, men den stærke valutakurs påvirker indtjeningen negativt. I det sydlige Europa påvirker den lave økonomisk aktivitet efterspørgslen på servicetjenester negativt. I lyset af den forbedrede ordreindgang i Europa, vil Scania øge den daglige produktionstakt i tredje kvartal for at kunne opretholde korte leveringstider. En yderligere stigning er planlagt fra fjerde kvartal. Scania fortsætter bestræbelser på at udvide produktionskapaciteten til 120.000 køretøjer. For at styrke konkurrenceevnen er aktivitetsniveaet relateret til udviklingen fortsat højt, samtidig med at Scania udvider sine salgs-og serviceorganisation på vækstmarkederne.