Stop mudderkastning
Kampen om godset er hård indenfor vejtransporten. Sådan skal det også være, for lastbiltransport er et åbent erhverv på et frit marked, hvor virkeligheden er enkel: De bedste og mest effektive vinder. Som vejgodstransportens brancheorganisation arbejder ITD for, at det samlede marked for danske vognmænd skal vokse og være så attraktivt som muligt.
Som en dansk brancheorganisation arbejder vi ligeledes for, at vognmandserhvervet skal fungere i et godt samspil med resten af det danske samfund. ITD sigter imod, at transporterhvervet understøtter danske job og skaber så stor værdi for det danske samfund som overhovedet muligt.
Lavt debat-niveauDen tilgang har imidlertid ikke altid de bedste vilkår i en branchedebat, hvor højtråbende særinteresser og decideret mudderkast fylder rigtigt meget. Der foregår i den danske debat en konstant og systematisk mistænkeliggørelse af de danske transportvirksomheder, der arbejder internationalt med udenlandske lastbiler og udenlandske chauffører. Påstande om ulovligheder fyger jævnligt gennem luften. Simple bødesager bliver blæst op til svindel og kriminalitet. Virksomheder, der lovligt og inden for EU reglerne kører cabotagekørsel, bliver hængt ud som pirater og mafiosi.
Generelt er niveauet for denne kritik utroligt lavt, og den juridiske indsigt står sjældent mål med antallet af gange, der bliver råbt ’ulovligheder’. Det ærgerlige er, at debattens ringe niveau blokerer for, at vi kan diskutere de faktiske problemer og finde løsningerne. De danske vognmænd udflager jo ikke lastbilerne, fordi de ikke kan lide Danmark og danske chauffører. De gør det, fordi de konkurrerer imod udenlandske biler, der har udenlandske chauffører med lavere lønninger end dansk overenskomst.
Tvinger vi danske chauffører og danske nummerplader på bilerne, skaber det ikke flere danske arbejdspladser – tværtimod. For danske vognmænd kan ikke konkurrere internationalt til danske chauffør-overenskomster, når der nu engang er frit spil for vognmænd og chauffører fra andre EU-lande. Alternativet til udflagning er derfor en svækket konkurrenceevne for vores internationale vognmænd og en direkte trussel mod de tusindevis af gode danske job, som de internationale transportvirksomheder skaber herhjemme inden for lager, administration og logistik.
Verden på hovedetI den aktuelle debat om de såkaldte ’postkasseselskaber’ gør fagbevægelsen og udvalgte folketingspolitikere et stort problem ud af, at transportselskabernes udenlandske kontorer har en lav bemanding og begrænset åbningstid. Men dette er ’verden på hovedet’. For danske politikere burde jo glæde sig over, at de udenlandske kontorer har en begrænset bemanding, for det betyder jo, at hovedparten af det administrative personale stadig befinder sig nord for grænsen.
Selvfølgelig skal vi stædigt insistere på, at alle skal holde sig inden for lovgivningens rammer, så konkurrencen er fair og ensartet. Men det er pinligt at høre danske folketingspolitikere og fagforeningsfolk - uden den fjerneste indsigt i eller indflydelse på tysk ret - udtale sig i medierne om lovligheden af selskaber, etableret i Tyskland. Lad dog de tyske myndigheder om at kontrollere det – og kom i stedet ind i den kamp, I har indflydelse på, nemlig kampen for at skabe bedre og mere konkurrencedygtige rammevilkår for virksomhederne nord for grænsen.
Det gode spørgsmål er jo, hvordan vi kan styrke det samlede danske transporterhverv og ruste os endnu bedre til fremtiden. Fremtiden bliver nok ikke mindre internationaliseret, og vi bliver ikke klar til den gennem hetz og mistænkeliggørelse af de virksomheder, der forsøger at indrette sig på de internationale vilkår i dag. Vi skal skabe muligheder og attraktive vilkår for alle i det danske erhverv – og det burde vi alle være fælles om.