23948sdkhjf

En stille og miljøvenlig revolution

Som et led i en forbedring af miljøet har Frederiksberg Renovation investeret fem millioner kroner i Danmarks første renovationsbil, som er 100 procent eldrevet.

Som et led i en forbedring af miljøet har Frederiksberg Renovation investeret fem millioner kroner i Danmarks første renovationsbil, som er 100 procent eldrevet.



Eftersom driften af det nye og banebrydende køretøj er baseret på elektricitet, belaster det ikke miljøet med sundhedsskadelige partikler, CO2 udslip og støj, som kendetegner en traditionel dieseldrevet renovationsvogn.

Skønt den nye renovationsbil med tre aksler, er godkendt med 26 ton totalvægt, der udløser 9 ton nyttelast og den drejer på både den forreste og bageste aksel, er den utroligt let at håndtere. Derudover er der tale om en tung lastbil, som skåner vejbelægningen mod unødig belastning.

Hvad angår arbejdsmiljø og trafiksikkerhed overlader renovationsbilen heller ikke noget til tilfældigheder.

På de felter kan mandskabets adgangsforhold til førerhusets helt flade gulv, tåle sammenligning med at gå op og ned af et mindre trappetrin. Med hensyn til trafiksikkerhed – herunder de tragiske højresvings ulykker - er chaufføren godt hjulpet med udsigt til medtrafikanter gennem store rudearealer, store vibrationsfrie sidespejle og en 9-trins ZF gearkasse med elektronisk automatisk gearskiftesystem.

Den 100 procent el-drevne renovationsbil har en aktionsradius på 225 kilometer ved almindelig kørsel. Alternativ 120 kilometer ved renovationskørsel, hvilket er mere end tilstrækkeligt til at klare to læs dagrenovationskørsel.

Den fulde batterikapacitet er 225 kwh. Og opladningstiden - fra 20 til 100 procent - er 6 timer med tilslutning til 380 volt stik.

Frederiksberg Renovation, der håndterer stort set alle former for dagrenovation og storskrald, er 100 procent ejet af Frederiksberg Kommune.

Sammenlignet med en nogenlunde sammenlignelig renovationsbil med trækkraft fra en traditionel dieselmotor, repræsenterer den aktuelle el-bil en merpris på 1,5 millioner kroner. El-lastbilen er konstrueret af to producenter. Således har Dennis Eagle i Storbritannien leveret chassis, førerhus og komprimatoranlæg, mens den franske virksomhed PVI, der er ekspert på el, har udviklet og monteret el-anlægget.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094